Αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνος σε σκηνοθεσία Michael Ramsey το οποίο μάλλον συγχέει με την σημερινή αρνητική πραγματικότητα και δυστοπικούς συγγραφείς που περιέγραφαν αλλά ο Πλάτων δεν είχε αυτόν τον σκοπό. Η αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνος εμπεριέχεται στο πολιτικό βιβλίο του « Πολιτεία » είναι σαν προπαγάνδα γιά να πείσει υπέρ των ακραίων πολιτικών του ιδεών και δεν πρέπει να συγχέεται με τα συγγράμματα δυστοπίας (Αριστοφάνης ,Ντοστογιέφσκι, Όργουελ) οι οποίοι περιγράφουν με διδακτικό τρόπο πραγματικές νοσηρές καταστάσεις πολιτικών καθεστώτων και κοινωνιών σε κατάπτωση .Στην περίπτωση του Πλάτωνα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο , ο ίδιος απολαμβάνει τα θετικά ενός ανώτερου δημοκρατικού πολιτεύματος της εποχής του , είναι εύπορος χωρίς να χρειάζεται να εργάζεται κι έχει την πολυτέλεια να περιηγείται και να φιλοσοφεί σε συμπόσια , αλλά επειδή ως άνθρωπος δεν είναι και τόσο ικανοποιημένος προσπαθεί να πείσει και άλλους ελεύθερους πολίτες οι οποίοι ζούσαν σχετικά καλά ότι η ζωή τους δήθεν ήταν υποβαθμισμένη όχι από εγκλήματα σε βάρος τους αλλά εξ'αιτίας του δέσμιου μυαλού τους σχετικά με τ' ανοιχτό του Πλάτων (τρίχες) και θέλει να τους πάει σε ένα άλλο πολιτικό καθεστώς ιδανικότερο γιά τον Πλάτωνα το οποίο ισχυρίζεται ότι είναι αντικειμενικά ανώτερο και φωτεινότερο αλλά ποιό είναι το παράδειγμα του φωτεινότερου περιβάλλοντος που τους προτείνει και τα δεμένα μυαλά τους δεν αναγνωρίζουν ; - Η ημέρα της γής η ηλιόλουστη γαλήνια κοιλάδα έξω από την μουντή σπηλιά δηλαδή το ίδιο το περιβάλλον τους και το αντιστρέφει παρουσιάζοντας το γαλήνιο περιβάλλον της Αττικής του 5ου προς 4ο αιώνα πΧ ως δυστοπία (χειρότερο τόπο) και το πολιτικό σύστημα το οποίο φαντασιώνεται ως ουτοπία. Αλλά αυτό που θεωρεί ιδανικότερο γι΄αυτόν είναι ένας απάνθρωπος καταναγκασμός που οδηγεί την προσωπικότητα από τον πολιτισμό στο σπήλαιο . ________________________________________________________________________________ Κυρίαρχη ιδέα του είναι ότι ο κόσμος που αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος μέσω των αισθήσεων είναι ψευδαίσθηση , σκιές των ιδεών . Το αντίθετο αυτής της ιδεαλιστικής σκέψης είναι η υλιστική , φανατικοί και των δύο θεωριών οι μεν απαξιώνουν την ζωή την οποία θεωρούν περιττή , οι δε θεωρούν τον λόγο υποκειμενικό χωρίς αξία γιά το σύνολο του υλικού κόσμου και την ψυχή ανύπαρκτη.Αλλά ο Πλάτων δεν ήταν εκτός της κοσμικής ζωής και επιδίωκε την ικανοποίηση των επιθυμιών του. _________________________________________________________________________________ Ο Πλάτων ήταν ένας Αθηναίος φιλόσοφος από εύπορη οικογένεια σε μια εποχή όπου είχε ξεκινήσει η κοινωνική και ηθική παρακμή είχε τον χρόνο και την άνεση να σκεφτεί και γιά άλλα γενικά θέματα πλήν της επιβίωσης τα οποία απασχολούν την ανθρώπινη ύπαρξη από τον έρωτα και τον θάνατο έως την ιδανική κατά την γνώμη του οργάνωση της πολιτείας , άν και είχε οικονομική άνεση και ζούσε κοσμική ζωή δεν απέκτησε οικογένεια ούτε τον ενδιέφερε και οι φίλοι του ήταν άνδρες . Βρέθηκε στον κύκλο του Σωκράτη που ξέφευγε από τις πατροπαράδοτες αρχές και έγινε θαυμαστής του συγκλονίστηκε από το γεγονός της καταδίκης και θανατικής ποινής του Σωκράτη από κατηγορίες γιά ασέβεια και διαφθορά των νέων . Μεγάλο μέρος του συγγραφικού έργου του Πλάτωνος είναι εξιδανίκευση του προσώπου του Σωκράτη του οποίου είναι σχετικά άγνωστη η διδασκαλία αφού δεν είχε αφήσει γραπτά και οι πληροφορίες γι'αυτόν προέρχονται κυρίως από λογοτεχνικά έργα του Πλάτωνος . Το περίεργο είναι ότι από τους εκατοντάδες Έλληνες φιλόσοφους και ποιητές οι πιό διάσημοι έγιναν ο Σωκράτης του οποίου δεν υπήρξαν χειρόγραφα και ο Πλάτων αυτό οφείλεται στο μυστικιστικό ρεύμα του νεοπλατωνισμού από την Αλεξάνδρεια ως την Δύση και την προσαρμογή στην αίρεση των Ρωμαιοκαθολικών. _________________________________________________________________________________Σε ένα βιβλίο του το Συμπόσιον θεωρεί όλους τους σεξουαλικούς προσανατολισμούς φυσιολογικούς και την μοιχεία και παιδοφιλία (εφηβοφιλία) φυσιολογικές κλίσεις , κατασκεύασε αρχέγονο μύθο των ερμαφροδίτων διδύμων ανδρών , γυναικών και ανδρογύνων και της διχοτόμησής τους γιά να ισχυριστεί φύση αντί γιά διαταραχή και διαφθορά τέλος κατέληξε ότι ό έρωτας είναι ένας δαίμονας μεταξύ θνητών ανθρώπων και Ολυμπίων θεών . Λανθασμένα αποκαλείται πλατωνικός έρωτας η ρομαντική έλξη που εκδηλώνουν οι έφηβοι ετερόφυλου προσανατολισμού κατά την οποία απουσιάζει αρχικώς η σεξουαλική διέγερση αλλά όταν παντρευτούν ακολουθούν φυσιολογικά οι άλλες φάσεις της αναπαραγωγικής διαδικασίας . Στο βιβλίο του «Πολιτεία» κάνει το ίδιο πράγμα με την αλληγορία του σπηλαίου , ξεκινάει από τα μειονεκτήματα των πολιτευμάτων τυραννίας, ολιγαρχίας αλλά και της αριστοκρατίας που μεταρρυθμίστηκε σε δημοκρατία και μετά περνάει σε αυθαίρετους ορισμούς της δικαιοσύνης και της ψυχής προτείνοντας υποτίθεται γιά το γενικό καλό ένα σύστημα πολιτικής οργάνωσης που διαφέρει από τα προηγούμενα στο οποίο όμως κυριαρχεί ο απόλυτος εξαναγκασμός ! Στο αφύσικο αυτό κοινωνικό σύστημα απαγορεύει κάθε μορφή έστω και ελάχιστης ιδιοκτησίας , απαγορεύει την πολυπραγμοσύνη και την προσωπική ζωή , απαγορεύει την ποίηση και μουσική και δραματική ποίηση και άλλες τέχνες οι οποίες συγκινούν και το ορίζει λανθασμένα ως ανακίνηση παθών , απαγορεύει την δημιουργία οικογένειας γιά να καταργηθεί το κληρονομικό δικαίωμα ώστε να μην υπάρχει ανισότητα στον πλούτο πλήν όμως επιφυλάσσει γιά τον εαυτό του την αριστοκρατία του πνεύματος η οποία θα ασκεί την απόλυτη εξουσία και στην πραγματικότητα θα κατέχει όλη την Χώρα , αυτοί οι άρχοντες να διαχωρίζουν τον λαό σε ζεύγη γιά ελεγχόμενη αναπαραγωγή και στην συνέχεια τα νεογέννητα να απάγονται από τούς γονείς χωρίς να γνωρίζουν ποτέ τους γονείς τους και οι γονείς τα παιδιά τους και το κάθε παιδί να τοποθετείται ανάλογα με την κλίση του στο επάγγελμά του και να απαγορεύεται να ασκήσει άλλη δραστηριότητα γιά να μην εμποδίζει την δουλειά των άλλων . Γιά να αποδεχθούν οι πολίτες αυτήν την μοίρα θα πρέπει πρώτα να τούς επιβληθούν οι ιδέες, ένα γενναίο ψεύδος , ένας μύθος ώστε να πεισθούν (εξαπατηθούν) ότι αυτήν την (εφιαλτική ) ζωή τους έχει προκαθορίσει ο Θεός , (ενώ αυτός θέλει να την επιβάλλει με απάτη ) όλα αυτά πήγε να τα συμβουλέψει στην Σικελία και να τούς αλλάξει τα ήθη και το πολίτευμα από εκεί τον καταδίωξαν ως επικίνδυνο και του αφαίρεσαν τα πολιτικά του δικαιώματα , το βιβλίο αυτό επηρέασε τούς μετέπειτα κομμουνιστές και αναρχοκομμουνιστές της Ευρώπης (αναρχικοί μόνο ως πρός την άρνηση του καθεστώτος αλλά οραματίζονταν αντικατάσταση με ολοκληρωτικό ακραίο κομμουνισμό ) κι αυτοί επηρέασαν τον εθνοσοσιαλιστικό και διεθνιστικό ολοκληρωτισμό κλπ .(συνεχίζεται)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου