Ἀρχική Σελίδα

Σάββατο 9 Μαρτίου 2019

Conte Ludovico Roncalli / Capricci armonici sopra la chitarra spagnola

        https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12526594 _______________________________________________________________________________    Ludovico Roncalli (1654  ✝1713) . Κόμης Λουδοβίκος Ρονκάλιους ,γεννημένος στο  Μπέργκορουμ της  Εντεύθεν Των Άλπεων  Γαλλίας σύγχρονο Μπέργκαμο   Λομβαρδίας .Απόφοιτος του αστικού και κανονικού δικαίου , ιερέας και  δωρητής ,  περισσότερο διάσημος ως  συνθέτης  κιθάρας     παρά το γεγονός  δημοσίευσης  μόνο ενός  βιβλίου κιθάρας . To 1692 δημοσίευσε μία συλλογή από εννέα σουίτες  κιθάρας   με τίτλο "Capricci armonici sopra la chitarra spagnola" (Αρμονικές ιδιοτροπίες πάνω στην ισπανική κιθάρα )  αφιερωμένη στον καρδινάλιο Benedetto Panfili προστάτη της μουσικής .  Δύο αιώνες αργότερα το 1881 κυκλοφόρησε από τον  Oscar Chilesotti  μία τροποποίηση της  πρωτότυπης σημειογραφίας    σε μοντέρνο συμβολισμό  σχετικά  προσαρμοσμένη  για σύγχρονη   κιθάρα 6 χορδών  .  Σύμφωνα με τον  Frederick Noad η μετάφραση  Chilesotti παραλείπει σημαντικά διακοσμητικά στοιχεία και εμπεριέχει λάθη οκτάβας σχετικά με την 4η και 5η χορδή . Νεότερη   μετάφραση προσαρμογής έγινε  από τον Bruno Henze , η οποία κυκλοφόρησε από την εκδοτικό οίκο Friedrich Hofmeister , Λειψία 1955 . Το 1981 οι Richard A. Jensen και Don Rowe στο  (Μπαρόκ κιθάρα για τον σύγχρονο ερμηνευτή μία συμβιβαστική λύση )   είπαν πως είναι    αδύνατη η εκτέλεση μπαρόκ  έργων σε σύγχρονες κιθάρες  και πρότειναν  εναλλακτικά κάποιες τροποποιήσεις τρυπημάτων  στις σύγχρονες  κιθάρες  .         ___________________________________________________________________________________Ορισμένες από τις σχετικά  καλλίτερες  ερμηνείες στην  σύγχρονη ισπανική κιθάρα  ___________________________________________________________________________________  Επίλογος   πασακάλια της τελευταίας ενάτης    σουίτας του Λ. Ρονκάλι  ερμηνεύει ο Ο. Γκίλια σε εκδοχή του  ερμηνευτή Α. Σεγκόβια  στην    Σολ μείζονα  .                                                                                                                                                                                                                                                     =>  L. Roncalli -Passacaglia/ Oscar Ghiglia    ___________________________________________________________________________________Εδώ όλα τα μέρη  της ενάτης τελευταίας σουίτας  πρελούδιο-αλεμάντα  ,κουράντε  ,μινουέτο , γκαβότο , πασακάλια στην  Σολ  ελάσσονα  από Γ. Μαργκάρια                                                                                                                                                                                                                                                             =>    L. Roncalli - G. Margaria suite sol minore                                                                                                                                                                                                                                                                   ___________________________________________________________________________________ Λουδοβίκο Ρονκάλι της δεύτερης  Σουίτας  στο Μι μινόρε (ελάσσων ) πρελούδιο-αλεμάντα, τζίγκε , σαραμπάντα, γκαβότο   από τον μακαρίτη Τσάρλι  Μπερντ                                                                                                                                                                                                                                                   => L. Roncalli - Suite Mi minore / C. Byrd                                                                                                                                                                              __________________________________________________________________________________Παράδειγμα εναλλακτικά τροποποιημένης  κιθάρας . ___________________________________________________________________________________Η αρχή της δεύτερης σουίτας στο Μι μινόρε  από ματαίως τροποποιημένη σύγχρονη κιθάρα .                                                                                                                                                                                                   => L. Roncalli , suite mi minore  / Georgios Kertsopoulos   ___________________________________________________________________________________Παράδειγμα υποθετικού σύγχρονου αντιγράφου μπαρόκ κιθάρας  .  __________________________________________________________________________________   Όλες οι σουίτες του «Αρμονικές ιδιοτροπίες πάνω στην σπανιόλα κιθάρα» του Κόντε Λουδοβίκο Ρονκάλι από τον μαέστρο λαουτίστα  Μπέρνχαρντ Χόφστάτερ από την Βιέννη και κιθαρίστα  υποθετικού αντιγράφου  μπαρόκ  κιθάρας  .                                                                                                                                                                                                                                                                              =>  L. Roncalli - Capricci armonici..../ B. Hofstötter    ___________________________________________________________________________________Οι παραπάνω ατελείς ερμηνείες είναι σχετικά  καλλίτερες  σε σχέση με  τις περισσότερες  ηχογραφήσεις από δισκογραφία και συναυλίες είτε σε σύγχρονη ισπανική κιθάρα είτε σε υποθετικό αντίγραφο μπαρόκα κιθάρας , οι περισσότερες  ακούγονται   σαν  αυτό που λέγεται κοινώς  «Ξεκούρδιστες κιθάρες » .         _________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________                                                                                                                                                                                    Παρόμοιους  τίτλοι  « Αρμονικές ιδιοτροπίες πάνω στην ισπανική κιθάρα » -   '' Varii capricii per la chitarra spagnola"  - Μιλάνο 1643 του  Francesco Corbetta (1615-1681) . ~   "Capricci armonici sopra la chitarriglia spagnuola " - Βολωνία  1646  του  Giovanni Battista Granata  (1621-1687)   ~  Την κιθάρα  μπαρόκα  ἤ μπαρόκ περιόδου  της Βορείου Ιταλίας του δευτέρου μισού του 17ου αι. μΧ  την αποκαλούσαν  «Σπανιόλα» επειδή συγγένευε περισσότερο με την ισπανικού τύπου κιθάρα  εκείνης της εποχής και διέφερε περισσότερο  από τις λαϊκές  φθηνού ξύλου και μεταλλικών χορδών  της Κάτω Ιταλίας    . Το οποίο προκάλεσε επιπλέον σύγχυση στην κατασκευή μπαρόκ αντιγράφων κιθάρας. Στην πραγματικότητα οι μπαρόκ κιθάρες  βορειοιταλικού τύπου Λιβόρνο  Ι. Κεκούτσι και Κρεμόνα Α.  Στραντιβάρι , Φ. Ρουγκέρι  και λοιπών ήταν   διαφορετικές από τις ισπανικές . Είχαν    10 και 12 κλειδιά χορδών εντέρων και νεύρων    βοειδών σε πέντε και   έξι διπλές σειρές  , ευρύτερο  αντηχείο και μακρύτερο λαιμό  και   ταστιέρα  , ποιότητα ξύλου    υποείδους ελάτου από ιδιαίτερα σκιώδη ορεινή περιοχή  της  Δαλματίας και  ειδικής επεξεργασίας  .- Οι συνθέσεις ήταν οργανωμένες σουίτες  αρμονικής   ακολουθίας  παραλλαγών χορών της εποχής σε ενιαία κλίμακα - Αλλεμάντε (Των Αλλαμανών ) , Κουράντε (Γαλλικός  ) , Σαραμπάντα (Ισπανικός) , Γκαβότο (Προβηγκιανός ) , Μινουέτο (Άγνωστο  ) ,  Τζίγκε (Ιρλανδικός ) Πασακάλια (Ισπανικός ) οι πρώτες εγγραφές - βιβλία των σουιτών ήταν της Νεαπόλεως (Νάπολι)  του 17ου αι. μΧ για βιολιά , βιόλα σε συνεχές βάσιμο . Η  σημειογραφία της κιθάρας ήταν  μεσαιωνική ινταβολατούρα με σειρές που αντιστοιχούν στις χορδές και πάνω αριθμούς των δακτύλων  και γράμματα ,  από  συνθέτες της  Απουλίας    διαδόθηκε το σύστημα γραφής κιθάρας στην Βόρειο Ιταλία . Καθώς  οι Ιταλοί συνθέτες χρησιμοποιούσαν διαφορετική σημειογραφία , τύπους   κιθάρας και χορδισμό κυρίως της 4ης και 5ης σειράς διπλών χορδών σε σχέση με τους Γάλλους και Ισπανούς συνθέτες κιθάρας , τα ιταλικά έργα μπαρόκ  κιθάρας ἤ  ιδιοτροπιών επί σπανιόλας κιθάρας  μεταφράστηκαν λανθασμένα και κατασκευάστηκαν υποθετικά  αντίγραφα μικρής ισπανικής κιθάρας της μπαρόκ περιόδου οι οποίες   δεν είναι πιστά αντίγραφα των  βορειοιταλικών κιθάρων του δευτέρου μισού του 17ου αι. μΧ  και ακατάλληλες για την ερμηνεία αυτών των έργων  .  ___________________________________________________________________________________ Σχετικά καλλίτερες απόπειρες  ερμηνείας  των συνθέσεων μέχρι σήμερα είναι από επιδιορθώσεις στην σημειογραφία που έχουν ερμηνευτεί είτε  σε τύπο σύγχρονης ισπανικής κιθάρας (εξάχορδης)   από ερμηνευτές  με δίπλωμα μαέστρου κιθαρίστα  είτε προσαρμοσμένες σε θεόρβη και λαούτο από μαέστρους   θεορβίστες και λαουτίστες. Τα έργα του βιολιστή Χ. Μπίμπερ  λόγω τεχνικής χορδισμού σκορντατούρα χρειάστηκε  επίμονες προσπάθειες δεκαετιών  να μεταφραστούν , ενώ το βιολί δεν έχει αλλάξει . Στην περίπτωση των μπαρόκ έργων κιθάρας της Λομβαρδίας δεν χρησιμοποιούν σωστά αντίγραφα μπαρόκ κιθάρας , δεν έχουν εξασκηθεί επαρκώς  και είναι και το πρόβλημα του διαφορετικού  χορδισμού . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου