Ἀρχική Σελίδα

Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2020

Die Pest in Florenz // Ο Λοιμός στην Φλωρεντία .

 ___________________________________________________________________________________Τίτλος ταινίας - Ο Λοιμός στην Φλωρεντία .                                                                                        Τόπος παραγωγής   - Βερολίνο .                                                                                                              Πρεμιέρα 23 Οκτωβρίου 1919. Η μουσική ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο.                                    Διάστημα  μαγνητοσκόπησης από  Ιούνιο έως τέλη  Σεπτεμβρίου  1919 .                                          Παραγωγή- Erich Pommer.                                                                                                                            Σκηνοθεσία - Otto Rippert .                                                                                                                          Μουσική - Bruno Gellert                                                                                                                        Σενάριο- Fritz Lang.                                                                                                                        Κινηματογράφηση - Willy Hameister, Emil Schunemann.                                                                      Αρχιτεκτονική , σκηνογραφία  - Franz Jaffe, Hermann Warm.                                                                  Zωγραφική - Walter Reimann, Walter Rohrig .                                                                                      Κοστούμια - F.& A. Diringer από Μόναχο.                                                                                            Ηθοποιοί: Otto Mannstaedt (Καίσαρ  ) , Anders Wikmann (Λορέντζο ,διάδοχος ) , Karl Bernhard (Λορέντζου έμπιστος  ) , Franz Knaak (Καρδινάλιος), Erner Hubsch(Μοναχός) Marga Kierska ( Ιουλία - εταίρα ) , Hans Walter  (Ιουλίας έμπιστος),  Auguste Prasch - Grevenberg (Ιουλίας υπηρεσία  ), Theodor Becker  (Φραντζέσκος ερημίτης ), Julietta Brandt (Λοιμός ).  ___________________________________________________________________________________«Ο Λοιμός στην Φλωρεντία ».  Ήταν μία σημαντική από άποψη  σκηνοθεσίας και αρχιτεκτονικής , ζωγραφικής   σιωπηλή κινηματογραφική ταινία του γερμανικού εξπρεσιονισμού  . Αναπαράστασης της μεσαιωνικής Φλωρεντίας ,  την συνάντηση του αυστηρού  κυβερνήτη με τον εύθυμο γιό που  είπε · « Η πόλη μας φαίνεται μουντή και καταθλιπτική , εμείς οι νέοι αγαπούμε τον ήλιο και την διασκέδαση » ,και μετά  την διασταύρωση των  δρόμων της λιτανείας ,  και  της  ακολουθίας  της εταίρας , τον  πειρασμό , την στάση , την  φιλονικία   συγγενών από  ερωτική  αντιζηλία  . Το σενάριο  με  αφορμή  γεγονότα Α' Παγκ. Πολέμου (1914-18)   και την ακόλουθη  πανδημία καλούμενης λανθασμένα  «Ισπανικής Γρίπης» του (1918-20),  ανατρέχει σε  γεγονός  πανδημίας πανώλης  λεγόμενου  «Μαύρου θανάτου» που μάστιζε  την Φλωρεντία και άλλες πόλεις της βορείου και κεντρικής Ιταλίας  και άλλων  Χωρών  .Eνώ προσεγγίζει το  σοβαρό θέμα του Λοιμού ως  μάστιγος - τιμωρίας ,  το οποίο   δεν μπορεί να αποκλειστεί  ωστόσο αντί  αποδείξεων   εμπεριείχε προκατάληψη , μυθοπλασία , παραποίηση γεγονότων  ,  αλλαγή σειράς γεγονότων  , εστίασε σε πόλη που δεν ήταν η εστία του λοιμού ,όλα με σκοπό να το σχετίσει με πορνεία , έπεσε έξω στα αίτια του λοιμού .Στην πραγματικότητα η  μόλυνση προήλθε από τα  ρυπαρά έθνη ,  διαδόθηκε από επιθετικές δράσεις  και δίκτυα εμπορίου   , η εστία ήταν αλλού , οι φορείς  άλλοι , δεν σχετιζόταν με αμάρτημα πορνείας που υποστήριξε το σενάριο , διότι η  λοίμωξη πανώλης  δεν είχε αφροδίσιο τρόπο μετάδοσης  .Σε  Φλωρεντιανό  χρονικό αναφέρεται και η  πτώση κοινωνικών κανόνων  , όπου  πληβείοι έτρωγαν φαγητά και φορούσαν ενδύματα  νεκρών αριστοκρατών , και παντρεύτηκαν  ελεύθερα χωρίς να υπολογίζουν τάξη , κατάσταση , καταλληλόλητα, αυτό   ως αποτέλεσμα του λοιμού όχι αιτία  . Κάτι παρόμοιο είχε αναφερθεί από τον  Θουκυδίδη τον Αθηναίο σχετικά με τα κύματα επιδημίας ενός άγνωστου  λοιμού  στην  αρχαία  Αθήνα εν μέσω του πολέμου που ερχόταν ταυτόχρονα  με τις επιθέσεις των Πελοποννησίων   , παρατήρησε  φαινόμενο  ασέβειας ενός μέρος  πολιτών  που  κλονίστηκε η  πίστη του στην εθνική θρησκεία , και  δεν έθαβε τους νεκρούς κατά την παράδοση είτε από φόβο μόλυνσης , είτε από  έλλειψη χρημάτων . Επίσης σε  ιταλικά χρονικά έχει αναφερθεί η αύξηση φόβου  και θλίψεως , που λογικά ήταν τα κυρίαρχα συναισθήματα   αποτέλεσμα του  λοιμού .  Τον μεσαίωνα η Τοσκάνη περιλαμβανομένης της Φλωρεντίας  ήταν Μήλον της Έριδος μεταξύ του Πάπα και της Γερμανικής αυτοκρατορίας και είχαν επικρατήσει οι υποστηρικτές του Πάπα .  Στον Α' Παγκ. Πόλεμο η Αυστρο-Ουγγαρία  και η Ιταλία  ήταν εχθροί , ο πόλεμος έληξε με συνθήκες σε βάρος των Γερμανικών αυτοκρατοριών που διαλύθηκαν  . Ο  σκηνοθέτης καταγόταν από το Χέσσεν της Γερμανίας και ο σεναριογράφος της ταινίας που αργότερα έγινε διάσημος σκηνοθέτης καταγόταν   από την Αυστρο-Ουγγαρία ,  είχε τραυματιστεί σοβαρά κατά την διάρκεια του πολέμου  , αυτοί  οι καλλιτέχνες  είχαν δημιουργήσει σημαντικές κινηματογραφικές  ταινίες από σκηνοθετική άποψη  ,αλλά  υστερούσαν  στο σενάριο .              
  
Ο ανταγωνισμός των αυτοκρατοριών Μεγάλης Βρετανίας , Γαλλίας και Ρωσίας επέτρεψε στο βασίλειο της Πρωσίας να γίνει αυτοκρατορία , τον 19ο αιώνα μΧ νίκησε σε πολέμους τις αυτοκρατορίες  Αυστρίας και Γαλλίας και τον 20ο αιώνα αισθάνθηκε ισχυρή , ο τελευταίος Πρώσος βασιλιάς και Γερμανός αυτοκράτορας συμμάχησε με τους Οθωμανούς, εξ' αιτίας της αλαζονείας  αυτού   καταστράφηκαν πολλοί λαοί συμπεριλαμβανομένου και του δικού του .  Ο   Α' Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-18) άρχισε όταν η η αυτοκρατορία της Αυστρίας  επιτέθηκε στην Σερβία και η σε συνεννόηση αυτοκρατορία   της Πρωσικής  Γερμανίας   επιτέθηκε   στην Ρωσία , ο στόχος  των επιθέσεων ήταν η αποικιοκρατική επέκταση των κεντρικών αυτοκρατοριών ανατολικά  , οι οποίες στο τέλος του πολέμου διαλύθηκαν και αντί να επεκταθούν  προς τις ανατολικές πετρελαιοπηγές και σιτοβολώνες όπως σχεδίαζαν  , έχασαν όλες τις αποικίες τους , όλους τους λιμένες στην Μεσόγειο ,αλλά και  γερμανικά  εδάφη .  Το 1917 οι Σοσιαλιστές και οι Μπολσεβίκοι έκαναν το πραξικόπημα και την τρομοκρατία στην Ρωσία , με υποκίνηση του Γερμανικού ιμπεριαλισμού και κοσμικού Σιωνισμού , μετά το γεγονός αυτό  ο  Γερμανικός στρατός  απέκτησε  πολεμικό πλεονέκτημα εναντίον του Γαλλικού και Αγγλικού  στο δυτικό μέτωπο ,  σε αντιστάθμισμα οι ΗΠΑ εισήλθαν στον πόλεμο εναντίον της Γερμανίας .  Η επιδημία γρίπης (1918-20) προήλθε  το  1918 από ένα στρατόπεδο του Κάνσας των  ΗΠΑ και εξ' αιτίας του παγκοσμίου πολέμου  εξαπλώθηκε με ταχύτητα στην  Ευρώπη και όλον τον κόσμο . Τα εμπόλεμα κράτη είχαν αποκρύψει  την επιδημία ,κάπως περισσότερο η ουδέτερη Ισπανία έκανε σχετικές  δημοσιεύσεις  και από λάθος  είχε ονομαστεί ισπανική  γρίπη . Μία θεωρία ισχυρίζεται ότι ο υποσιτισμός και η  επιμόλυνση  (συνύπαρξης περισσότερων  λοιμώξεων στον άνθρωπο ) εξ' αιτίας των αντίξοων συνθηκών του πολέμου έκαναν αυτήν την γρίπη πιό φονική , κατά αυτήν την άποψη υπαίτιοι   ήταν η επιθετικότητα των ιμπεριαλισμών και των  μπολσεβίκων   .  ___________________________________________________________________________________  Στα μέσα του  11ου αι.  μΧ   ηγεμόνας  της   Τοσκάνης  , χώρας Ετρούσκων που περιλάμβανε και την Λομβαρδία χώρα Γαλατών και  Γερμανών , και  την Αιμιλία  Ρωμανία  έγινε η Μαρκησία  Ματθίλδη  της   Κανόσα ,  η περιοχή υπαγόταν διοικητικά στην Γερμανική αυτοκρατορία και μετά την απαίτηση του Γερμανού αυτοκράτορα να διορίζει επισκόπους και την υποστήριξη της Ματίλντα  προς τον Πάπα άρχισαν οι  Γερμανικές επιθέσεις ,  στις αρχές του 12ου αι. μΧ  ο Πάπας  συμβιβάστηκε προσωρινά  . Μετά τον θάνατο της Ματίλντα η Φλωρεντία  διεκδικήθηκε από Γκουέλφι φατρίες τραπεζιτών και εμπόρων  υποστηρικτών του  Πάπα ,   εναντίον Τζιμπελίνι  γαιοκτημόνων  ενωμένων με απογόνους Γερμανών υποστηρικτών του   Γερμανικού ιμπεριαλισμού (Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ) , στην Τοσκάνη επικράτησαν οι υποστηρικτές του Πάπα  αλλά ο  ανταγωνισμός μεταξύ των φατριών  , οι συνωμοσίες τα πραξικοπήματα και αντιπραξικοπήματα και οι πόλεμοι συνεχίστηκαν ως τον 16ο αιώνα μΧ  και  την αποκατάσταση του οίκου τραπεζιτών , κληρικών και ηγεμόνων Μεδίκων. Οι αρχαιότερες γενιές της οικογένειας Μεδίκων  ήταν  έμποροι κλωστοϋφαντουργίας ,στα τέλη του 14ου αι. μΧ ίδρυσαν την τράπεζα των Μεδίκων και προοδευτικά απέκτησαν οικονομική και πολιτική δύναμη , η τράπεζα κήρυξε πτώχευση στα τέλη του 15ου αι. από κράτη που αρνήθηκαν να πληρώσουν χρέη ,  αλλά η  ηγεμονία  των Μεδίκων διήρκεσε έως πριν τα μέσα του 18ου αι. μΧ , από το 1434 έως το 1737  . Από την  οικογένεια  είχαν εκλεγεί τρείς Πάπες  και τα  λοιπά  μέλη της ήταν οι Μεγάλοι Δούκες της Τοσκάνης , Δούκες της Φλωρεντίας, μία  Βασίλισσα της Γαλλίας   και λοιπά αξιώματα σε άλλες περιοχές , αυτοί είχαν  διαδραματίσει σημαντική λειτουργία στην Ευρωπαϊκή Αναγέννηση , έχοντας  εισαγάγει  δασκάλους  από το Βυζάντιο για να διδάξουν Ελληνικά  και μουσικούς που έψαξαν για χαμένη μουσική της αρχαίας Ελλάδος ,   ορισμένες από τις γενιές αυτής της οικογένειας είχαν την δοκιμασία   να διακυβερνήσουν  σε εποχή  πολέμου , λιμού και λοιμού  .  Ηγεμόνες  από τους Μεδίκους  με το όνομα Λορέντζο που εμπεριέχεται στο σενάριο της  Γερμανικής  κινηματογραφικής ταινίας ,ήταν τρείς , και υπήρξε και  ένας πραξικοπηματίας  καρδινάλιος  (και όχι ερημίτης όπως παρουσίασε η κινηματογραφική ταινία ) αλλά δεν συμπίπτουν οι επιδημίες χρονικά με την διάστημα διακυβέρνησής τους  .  Ο πρώτος  λοιμός πανώλης  είχε πλήξει τις πόλεις της Τοσκάνης  περιλαμβανομένης και της  Φλωρεντίας  το 1348 , σχεδόν έναν αιώνα   προ της ανόδου των Μεδίκων στην κυβέρνηση  , στον πρώτο λοιμό πανώλης  ο χρονικογράφος είχε πεθάνει  από την  λοίμωξη  και δεν πρόλαβε να εκτιμήσει την βλάβη     , ο δεύτερος  λοιμός πανώλης  (1361-63) σκότωσε περίπου  το 1/5 των κατοίκων της Φλωρεντίας  , ο τρίτος λοιμός πανώλης (1369-71) σκότωσε περίπου το 1/7 των κατοίκων της πόλεως ,  η  ισχυρότερη ίσως ήταν το (1430) . Στην συνέχεια ανήλθε ο οίκος των Μεδίκων κατά την πρώτη περίοδο διακυβέρνησης αυτών  είχαν επαναληφθεί  κύματα  επιδημιών πανώλης  (1437-38) , του (1449-50), του (1478-79)  ,  κατά την περίοδο εξορίας αυτών συνέβη η  ισχυρή επιδημία του (1527-31)  και μετά την αποκατάσταση των Μεδίκων προστάτεψαν  την μουσική και την δημόσια υγεία  και οι επιδημίες πανώλης στην Τοσκάνη σταμάτησαν .   __________________________________________________________________________________ Από τις αρχές έως περίπου τα μέσα του  14ου αι. μΧ έπληξε την Τοσκάνη  τουλάχιστον δύο φορές  λιμός - ασιτία με σύνηθες αίτιο δυσμενείς καιρικές συνθήκες για τις σιτοκαλλιέργειες και πολέμους .  Στα μέσα του 14ου αι. μΧ προσβλήθηκαν από τον λεγόμενο   «Μαύρο θάνατο»  ,  τότε υπέθεταν  ότι όσοι είχαν νοσήσει  μόλυναν τον αέρα γύρω τους και εξαπλωνόταν δια του νότιου ανέμου η μόλυνση  στις  πόλεις , επίσης έγραψαν   ότι όσοι άνθρωποι  μολύνθηκαν  πέθαιναν σε τρείς ημέρες .   Ένας αξιωματούχος  της ανώτερης τάξης και χρονικογράφος της Φλωρεντίας παρείχε σημαντικές δημογραφικές και επιδημιολογικές  πληροφορίες    , είχε γράψει σχετικά ένα έγκλημα πολέμου  των Πιζάνων και υπέθεσε ότι αυτοί θα τιμωρηθούν από τον Θεό  , είχε γράψει σχετικά με Τουρκική επίθεση σφαγή και αιχμαλωσία  Γενουατών  και Ενετών και  ότι η τυχοδιωκτική ζωή των εμπόρων αυτών εμπεριείχε αυτούς τους κινδύνους , έγραψε ότι οι άνθρωποι στις πόλεις πρώτα λιμοκτονούσαν από ασιτία και ακολούθησε ο λοιμός που έφεραν οι Γενουάτες ,   δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την εργασία του γιατί πέθανε κατά την διάρκεια του πρώτου λοιμού .  Ο αδελφός αυτού που  συνέχισε την εργασία του και  πέθανε είκοσι έτη αργότερα  σε  επόμενο κύμα του λοιμού , είχε  γράψει ότι ορισμένοι  άνθρωποι στην Φλωρεντία αναμένοντας τον θάνατό τους ,  ζούσαν για να απολαμβάνουν  την ζωή χωρίς συνέπειες , οι  φτωχοί αγνόησαν τους κοινωνικούς κανόνες και τάξη , άρχισαν να τρώνε πολυτελή φαγητά και να φορούν ρούχα νεκρών αριστοκρατών και να παντρεύονται όποιον επιθυμούσαν χωρίς να σκεφτούν τάξη , κατάσταση , καταλληλόλητα .Ωστόσο  τον φόβο, πένθος , κοινωνική  αταξία  προκαλούσε ο λοιμός ώς προ τα αίτια γεννήσεως της  λοίμωξης  και εξάπλωσής της είναι άλλες ιστορίες  .  ___________________________________________________________________________________    Από τις νεότερες έρευνες έχει διαπιστωθεί ότι οι  άνθρωποι μολύνονταν από ψύλλους ανατολικών αρουραίων φορείς του  παθογόνου βακτηρίου Pasteurella -pestis που μετονομάστηκε σε Yersinia -pestis προς τιμήν του Ελβετο-Γάλλου  ιατρού και μικροβιολόγου Alexandre Yersin του Ινστιτούτου   Pasteur , που ανακάλυψε ως  αίτιο πρόκλησης πανώλης ,   το ένα στέλεχος y-pestis  δεν σκότωνε τους ψύλλους ξενιστές αλλά όταν μόλυνε  ανθρώπους διά τον ψύλλων παρασίτων  προκαλούσε συχνότερα  βουβωνική ἤ και σηψαιμική και πνευμονική πανώλη ,  που επιφέρουν θάνατο στον άνθρωπο  σε  δύο έως επτά ημέρες μετά την αρχική μόλυνση .  Η  νόσος ίσως γεννήθηκε στην  κεντρική Ασία ἤ την   Κιργιζία ἤ την  βορειοδυτική  Κίνα  ,  και  μέσω της δράσης  της   Χρυσής Ορδής  εξαπλώθηκε στην Χαζαρία  και την Σκυθία . Στις ακτές της Ταυρικής υπήρχε μία πόλη λιμένας  η Θεοδοσία που είχαν ιδρύσει οι Μιλήσιοι τον 6ο αι. πΧ , η πόλη  είχε αλωθεί  τον  13ο αιώνα μΧ από  τους  Τουρκο-Μογγόλους της Χρυσής Ορδής , στα τέλη του ιδίου αιώνος  την αγόρασαν Γενουάτες έμποροι  όπου  ίδρυσαν ένα διοικητικό κέντρο  σημαντικό λιμένα στον Εύξεινο Πόντο με πάνω από διακόσια πλοία ,και την ονόμασαν Κάφα . Το   1346 την πολιόρκησαν εκ νέου  οι Τάταροι  οι οποίοι με καταπέλτες έριχναν  στην πόλη  πτώματά τους  που είχαν πεθάνει από πανούκλα και  μόλυναν την πόλη . Πρώτα τα   Γενουατικά    και μετά τα Ενετικά    πλοία  έγιναν οι φορείς  του λοιμού στις πόλεις  λιμένες της  Ευρώπης   , μολύνοντας  το Βυζάντιο  , την Ρόδο,   Κύπρο , Κρήτη , Σικελία,  Σαρδηνία ,  Κορσική, Έλβα   καί άλλες νήσους , την Γένοβα , την Βενετία , την Πίζα ,  και μετά την  Σιέννα ,  Φλωρεντία και άλλες πόλεις της Τοσκάνης , την Λομβαρδία , την Μασσαλία , την Συρία , την  βόρειο  Αφρική  , την Ισπανία . Από την Μασσαλία , την βόρειο Ιταλία και την Ισπανία  ο λοιμός εξαπλώθηκε από τα πλοία  στην Αγγλία και  από τις άλλες   μετακινήσεις  ανθρώπων , ζώων ,  εμπορευμάτων  μολύνθηκε η  Γαλλία και η  Αυστρία και  στην συνέχεια η  υπόλοιπη ηπειρωτική   Ευρώπη ,η Σκανδιναβία και η   Ρωσία . Η ορμή του λοιμού εξασθένισε το 1353  αλλά η νόσος είχε γίνει ενδημική με εξάρσεις επιδημιών  ,  τους επόμενους δύο  αιώνες μάστιζε  τις  εμπορικές πόλεις   της βορείου, βορειο-κεντρικής Ιταλίας , η πανούκλα , και ο  φόβος της πανούκλας  και το πένθος έγινε μόνιμη κατάσταση  .  Στην υπόλοιπη Ευρώπη επαναλαμβάνονταν κατά τόπους επιδημίες πανούκλας έως και τον 19ο αιώνα .  Σήμερα 26 Χώρες είναι ενδημικές στην Κεντρική και Νότιο Ασία , Άπω και Μέση Ανατολή ,Κεντρική και Νότιο Αφρική , Βόρειο και Νότιο Αμερική  . Συμπερασματικά η μόλυνση που προκαλεί  πανώλη  γίνεται  μέσω των  ψύλλων φορέων  , εκείνη την εποχή ο τρόπος μετάδοσης  ήταν άγνωστος γι' αυτό η νόσος είχε ριζώσει στην Ιταλία και όλη την Ευρώπη και δεν μπορούσαν να την καταπολεμήσουν  , αργότερα  με την αύξηση  μέτρων καραντίνας των επισκεπτών  ,υγιεινής των πόλεων , μυοκτονίες , απομάκρυνση από τις πόλεις  των ζώων  , κατάργησης  μισθοφορικών στρατευμάτων και αντικατάστασης   με εφέδρους πολίτες  ,  τα κρούσματα μειώθηκαν  σημαντικά και με την  εφεύρεση αντιβιοτικών  η νόσος ξεριζώθηκε από την Ευρώπη .  Υπεύθυνη για την εξάπλωση ήταν η εγκληματική δράση της Χρυσής Ορδής οι εισβολές  αυτής περιλαμβανομένης  χρήσης  βιολογικών όπλων   ,  και ο Ναυτικός Ιμπεριαλισμός των Γενουατών και Ενετών  που είχαν αρπάξει πολλές Ελληνικές  νήσους και  παράκτια εδάφη  και είχαν λεηλατήσει  με τους Φράγκους και τον Πάπα το Βυζάντιο από (1204 έως  1261μΧ ). Έναν αιώνα αργότερα   τα  Γενουατικά και Ενετικά πλοία της πανούκλας διέσπειραν την νόσο στην   Ευρώπη .    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου