Ἀρχική Σελίδα

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024

Τ. Ταρτίνι - Σονάτα για βιολί και συνεχές βάσιμο στην σολ ελάσσονα


 ___________________________________________________________________________________
                                                                                                                                                                    Σύνθεση - Τζουζέπε Ταρτίνι  ( Ίστρια, Πιράνο  1692 ✝ 1770   Πάντοβα , Βένετο)                            Ενορχήστρωση , διασκευή - Ρικάρντο Τζαντονάι (Τρέντ-ο 1883 ✝ 1944 επαρχία του Πιζάνιου)                Βιολί  -  Άννα-Σοφί  Μούτερ                                                                                                                      Ορχήστρα - Φιλαρμονική Βιέννης                                                                                                        Ηχογράφηση - Βερολίνο (1999)                                                                                                                                                                                                                                                                                            (Το προηγούμενο βίντεο με την παρτιτούρα το αφαίρεσα γιατί είχε την ίδια  μουσική αλλά παραπλανητικές πληροφορίες. Προσωρινώς αναδημοσίευσα συγκεντρωτικά αυτό το βίντεο , διότι το κανάλι της κας Άννα Σοφί Μούτερ έχει το έργο τμηματικά σε πολλά βίντεο  ) .    ___________________________________________________________________________________
    ________________________________________________________________________                    Ερμηνεία  βιολιστής - Βάσα Πρίχοντα ( Τσεχία 1900-1960) , πιάνο Όττο Α. Γράεφ - Διασκευή  σονάτας  Τ. Ταρτίνι   ἤ από Ανρί Βιετόμπ  ἤ από Κράισλερ ___________________________________________________________________________________Σονάτα για βιολί και συνεχές βάσιμο στην σολ ελάσσονα - (βιολί  και μπάσο - δύο όργανα το κανονικό  ) - Υποδιαιρέσεις όλων  των τμημάτων  . Α' - κλίμακα Σολ ελάσσονα , μέτρο  12/8 - μελωδία θέματος -  απαλή , γλυκιά και λυπημένη - Β1- μέτρο 2/4 - εναλλαγή μελωδίας γοργό - πανηγυρικό - δεξιοτεχνίας , (Β2)  παραλλαγή της Β'  μελωδίας , (Β3)  και αλλαγή  σε  αργό με επανάληψη παραλλαγής της  Α' θεματικής μελωδίας  - Γ1- γοργό   επιταχύνει με αγωνία, ( Γ2) και   ανατροπή αυτού σε αργό από παραλλαγή της γαλήνιας , γλυκιάς , λυπημένης θεματικής μελωδίας   δραματικά ,(Γ3)- γοργό που επιταχύνει αγωνιωδώς , (Γ4)  και  το ανατρέπει αργό δραματικής παραλλαγής της  θεματικής μελωδίας . - Επίλογος - (Γ5) - γοργό της β' μελωδίας εναλλαγή σε μέτριο γοργό με  μακρύ σόλο βιολιού  προετοιμασίας στο αργό  δραματικό κλείσιμο . ___________________________________________________________________________________Ο Ταρτίνι αύξησε την τεχνική του βιολιού ίσως από τον  Τζόύλιο Τέρνι και κάποιον  άγνωστο δάσκαλο  στην Ανκόνα  (ελληνικά ο Αγκών , τον Αγκῶνα ) μία αρχαία ελληνική πόλη - λιμένας της δυτικής Αδριατικής θάλασσας , με υψηλή μουσική παράδοση . Χαρακτηριστικό  του συστήματος αρμονίας Ταρτίνι είναι η παραγωγή Ήχου (τονικής ) Συνδυασμού ἤ  Τρίτου Ήχου που προκύπτει από  τον συνδυασμό ἤ την συμφωνία δύο διαφορετικών Ήχων , στην ελάσσονα η απαλή , γλυκιά και λυπημένη μελωδία , και τεχνική του  ενιαίου , εναλλαγή ρυθμού, μελωδίας ἤ και κλίμακας ενιαία  συνδεμένα τέλεια μεταξύ τους  με  αποτέλεσμα να υπάρχει σύγχυση στην διάκριση των μερών 
 ___________________________________________________________________________________ Αναδημοσιεύσεις της σονάτας αυτής  στο διαδίκτυο , μουσικές εκδόσεις είναι με ψευδεπίγραφο (τρίλιες του διαβόλου ) και συνοδεύονται  από ζωγραφικές καρικατούρες παραστάσεων μίας  μυθοπλασίας . - Πληροφορίες του  συνθέτη Ταρτίνι  -Τα  φαινόμενα -  αδικήματα συχνό   της   λογοκλοπής(κλοπή μέρους σύνθεσης  από άλλον )  , σχετικά σπανιότερο της   μουσικής φάρσας (σε μία νέα σύνθεση άσημου συνθέτου ,δίδεται πλαστά το όνομα ενός παλαιότερου διάσημου συνθέτου  με σκοπό την διαφήμιση του έργου, και  αποκαλύπτεται όταν το έργο γίνει διάσημο  ) ,  και το συχνό της πλαστογραφίας τίτλων έργων από καπηλεία των  εκδοτών -  δίδουν αυθαίρετους εμπορικούς  τίτλους στα έργα νεκρών  συνθετών με σκοπό το ιδιωτικό  κέρδος , η χειρότερη περίπτωση πλαστογραφίας τίτλου είναι η  σονάτα για βιολί και συνεχές βάσιμο στην σολ ελάσσονα του Τ. Ταρτίνι .  - Από έρευνα που έκανα σε δημοσιεύσεις στο εξωτερικό μόνο ένα άρθρο στην ιταλική  είχε την  σωστή επικεφαλίδα  «Τρίλιες του Ταρτίνι όχι του διαβόλου »  χωρίς να παρέχει περισσότερες πληροφορίες . Κατά τ' άλλα  διάφοροι   μουσικολόγοι   δεν αμφιβάλλουν πως το έργο είναι του Τ. Ταρτίνι , ο τίτλος όμως και η μυθοπλασία που αναδημοσιεύουν είναι σαν ο συνθέτης να μην είναι άνθρωπος αλλά  το υπερφυσικό και δαιμονικό  . Υπαίτιοι της  συγκεκριμένης πλαστογραφίας  και της μυθοπλασίας   ήταν κάποιοι Γάλλοι ένας κάτω του μετρίου  βιολιστής και εκδότης κι ένας κάτω του μετρίου αστρονόμος , συγγραφέας περιηγητής και αρχι-μασόνος  . Αυτούς μιμήθηκαν και πολλά τυχοδιωκτικά ροκ συγκροτήματα τον 20ο και 21ο αι. μΧ και διαδίδουν παρόμοια  δεισιδαιμονία με σκοπό εξαπάτηση των ακροατών , να διαφημίσουν τις μέτριες και κάτω του μετρίου   συνθέσεις τους σαν υπερφυσικές . 
___________________________________________________________________________________  Ο Τ. Ταρτίνι  διέμεινε στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του  στην Πάντοβα του Βένετο  όπου εκπαιδεύτηκε στο πανεπιστήμιο νομικής εναλλακτικώς , αφού η  θέληση των γονέων του ήταν να γίνει φραγκισκανός μοναχός ,   καθώς και στην ξιφασκία από δική του βούληση .Πολλά έτη εργάστηκε ως διευθυντής της ορχήστρας της Βασιλικής του Αγίου Αντωνίου της Πάντοβα  , και  ως δάσκαλος βιολιού  στην ίδια πόλη . - Τα πρώτα έτη της ζωής του τα πέρασε στο Πιράνο την γενέτειρά του από πατέρα  Φλωρεντίνο και μητέρα Πιρανέζα ,  και ως μαθητής σε σχολείο φραγκισκανών στην Ίστρια που έλαβε τα πρώτα μαθήματα βιολιού . - Δύο έτη διέμεινε στο Μοναστήρι της Ασίζης . Εκεί βρήκε καταφύγιο γιατί στην Πάντοβα είχε  παντρευτεί   κρυφά την Ελιζαμπέτα Πρεματσόρε η οποία ήταν  συγγενής του αυστηρού Καρδιναλίου Τζόρτζο Κόρνερ ἤ Κορνάρο , αυτός  εξοργίστηκε κι έκλεισε την νύφη σε γυναικείο μοναστήρι και αναζητούσε  τον γαμπρό  να τον τιμωρήσει είτε  να τον συνετίσει . Στο Μοναστήρι της Ασίζης του επέτρεψαν να ασκείται  στο βιολί  μαζί με έναν μοναχό ο οποίος ήταν βιολιστής ,  αφού μετρίασαν τον αυθορμητισμό του  , ο καρδινάλιος τον συγχώρησε και έδωσε εντολή να επιστρέψει στην νύφη . - Περισσότερα από δύο έτη  συνεργάστηκε στην ορχήστρα ενός θεάτρου στην πόλη -λιμένα Ανκόνα που έχει μακρά  μουσική παράδοση  ,  με κάποιον δεξιοτέχνη βιολιστή λεγόμενο  Τζούλιο Τέρνι  υποθέτουν ότι αυτός ἤ άλλος από την ίδια πόλη   του δίδαξαν  υψηλότερη τεχνική - Δύο  έτη είχε εργαστεί στην υπηρεσία ενός Κόμητος στην Πράγα . - Τα περισσότερα έτη όπως είπαμε εργάστηκε ως διευθυντής της ορχήστρας της Βασιλικής Αγίου Αντωνίου της Πάντοβα και λάμβανε συχνά  άδειες  για να παραστεί ως μουσικός  σε διάφορες βασιλικές τελετές σε άλλες πόλεις της Ευρώπης ,  περισσότερη επικοινωνία  είχε με πρόσωπα στην Δρέσδη και στην Βενετία   .Αποσύρθηκε από την θέση που κατείχε στην ορχήστρα του Αγ. Αντωνίου της Πάντοβα το έτος 1765 και τον αντικατέστησε ένας μαθητής αυτού ,  για δύο έτη ακόμα συνέχισε να εργάζεται ως δάσκαλος και συγγραφέας αρμονίας  , το 1767 συνέθεσε  επιπρόσθετο έργο  εκκλησιαστικής μουσικής , και το  1770 πέθανε .  Ο τάφος του Τ. Ταρτίνι βρίσκεται μαζί με της συζύγου του η οποία είχε πεθάνει ένα έτος πριν από αυτόν ,  στον Ναό της Αγίας Αικατερίνης της Πάντοβα , άφησε σε έναν ιερέα μία πραγματεία για την αρμονία και τα περισσότερα  γραπτά  στον προστάτη αυτού  Κόμη  του Οίκου   Θούρν και  Τάξις .Τα  περισσότερα έργα ήταν για  βιολί και βιολοντσέλο , φλάουτο και εκκλησιαστική μουσική  . Έγραψε όπως οι περισσότεροι συνθέτες με κλειδιά σε όλες τις νότες στην μείζονα  κλίμακα (εύθυμης, κωμικής ἤ   δυναμικής )   και στην ελάσσονα ( γλυκύτερης και λυπημένης, σοβαρότερης  )  , μονοφωνικές και με συνεχές βάσιμο και με ορχήστρα εγχόρδων . __________________________________________________________________________________  Η σονάτα αυτή είχε δημοσιευτεί στο Παρίσι  το έτος (1799) σχεδόν τρείς δεκαετίες μετά τον θάνατο του συνθέτη , σε ταραγμένη πολιτική -κοινωνική  περίοδο , στο παρασκήνιο μασονικών οργανώσεων και τελετουργιών και στο προσκήνιο στάσεως , αναρχίας και τρομοκρατίας με  δεκάδες χιλιάδες ανθρωποκτονίες με μέθοδο  καρατόμησης . Την δημοσίευσε  ο βιολιστής και εκδότης Ζαν Μπατίστ Καρτιέ ο οποίος   την ονόμασε αυθαίρετα  «Τρίλια του διαβόλου» κι έτσι  την πλαστογραφία αυτού έμεινε γνωστή , και βασίστηκε σε   μυθοπλασία  του Γάλλου  Ζερόμ Λαλάντ (αστρονόμου, περιηγητή , και αρχι -μασόνου) .Αυτός  δεν το αναφέρει στην πρώτη έκδοση «Ταξίδι από την Γαλλία στην Ιταλία , τα έτη   1765-66» ,το οποίο εκδόθηκε το έτος 1769 , αλλά πολλά χρόνια μετά τον θάνατο του συνθέτη - Η  μυθοπλασία είναι πως δήθεν το έτος 1713  κατά την διάρκεια του ύπνου του συνθέτη Τ. Ταρτίνι   εμφανίστηκε σε όνειρο  ο διάβολος είπε θέλει να γίνει υπηρέτης αυτού  και του  έπαιξε μία φοβερή σύνθεση στο βιολί , όταν ξύπνησε ο συνθέτης έγραψε ότι θυμόταν από την σύνθεση αλλά υστερούσε σε σχέση με την δαιμονική . - Η αμερικανο -αγγλική και η ιταλική βικιπαίδεια αναφέρουν για την μυθοπλασία ότι προέρχεται από τον Λαλάντ επειδή απουσιάζει η αναφορά από άλλα πρόσωπα κοντινότερα του συνθέτη , ο κύριος ύποπτος της μυθοπλασίας αυτής, είναι ο Λαλάντ και της πλαστογραφίας ο Καρτιέ . __________________________________________________________________________________ Πλαστογραφία τίτλου  -  1) Όταν βαδίζουμε , αρχικά συνειδητά πρώτα δίνει εντολή ο νους στο ταλαίπωρο σώμα για το έργο του διανύσματος  στην συνέχεια εκτελεί τα βήματα υποσυνείδητα και ταυτόχρονα μπορεί να σκέπτεται άλλα θέματα και  να συνομιλεί , αλλά όταν τρέχει με ταχύτητα  δεν έχει άνεση να σκέφτεται άλλα θέματα γιατί δεν περισσεύουν οι δυνάμεις  . Οι συνθέσεις που είναι μελοποιήσεις στίχων ἤ υπόκρουση σε κινηματογραφικές ταινίες εννοώ όχι την μουσική του θέματος ἤ άλλη που προστίθεται αργότερα  αλλά τον μουσικό ήχο που ακολουθεί  την εικόνα ,επιτυγχάνουν αρμονία με συνδυασμό τεχνών , αν απομονωθούν οι τέχνες  μειώνονται σημαντικά  σε αξία . - Οι άλλες συνθέσεις μουσικών αρμονιών είναι μόνο στην ακουστική σφαίρα χωρίς άλλες τέχνες και χωρίς μυθοπλασία και άλλη φαντασία πλην της μουσικής ακουστικής  γιατί δεν επαρκούν οι δυνάμεις .-Ωστόσο επιλέγουν το  περιβάλλον που μπορούν να συνθέσουν διότι η έμπνευση εμποδίζεται από συναισθηματικές καταστάσεις αγωνίας , φρίκης , άρα επιλέγεται περιβάλλον  εκκλησιαστικού ναού , φύσεως , αγαπημένων προσώπων , φυσικό άρωμα ἤ γεύση  ἤ  ύφασμα γαλήνια, απαλά , γλυκά    για να διατηρούν  ψυχική ηρεμία .    Γι αυτό την κλασσική περίοδο με εξαίρεση την εκκλησιαστική μουσική , στην κοσμική μουσική  είχαν μόνο μουσικούς τίτλους , διότι απουσιάζει ἤ είναι αόριστη η οπτική  ιδέα ,  στο εξώφυλλο δηλώνεται το μουσικό ἤ μουσικά όργανα με αφιέρωση σε έναν προστάτη της μουσικής (πολιτικό ἤ εκκλησιαστικό άρχοντα ) όπου η μουσική δεν έχει γραφεί γι' αυτόν αλλά αφιερώθηκε σε αυτόν επειδή είχε υπό την προστασία του τον συνθέτη , οι συνθέσεις εντός του βιβλίου έχουν στην αρχή του πενταγράμμου σύμβολο της μουσικής κλίμακας και συμπεραίνεται ἤ μπορεί να υπάρχει συμπληρωματικό σύμβολό εκτός πενταγράμμου του μέτρου αλλά όχι της ταχύτητας ,  εντός αυτών σπανίως ειδικά στο γαλλικό λαούτο μπορεί να υπάρχει  πένθιμη σύνθεση αφιερωμένη στην μνήμη ενός δασκάλου , που δεν έχει γραφεί γι' αυτόν αλλά σε αυτόν αφιερώθηκε . - Αυτή η αδυναμία  τίτλου κάποιας συγκεκριμένης  έννοιας από τους συνθέτες , τους οδήγησε να γράφουν σε όλες τις κλίμακες για ένα όργανο ἤ με συνοδεία περισσοτέρων , ώστε να ταξινομηθούν τα έργα τους , επειδή όμως σε ένα όργανο ἤ και δύο όργανα παρουσιάζουν την υψηλότερη δεξιοτεχνία και σε μία ἤ δύο κλίμακες την ισχυρότερη έμπνευση , γράφουν λίγα (άλλος ένα , άλλος  τρία)  αριστουργήματα , ενώ αν έδιναν έμφαση στην κλίμακα ἤ κλίμακες  που παρουσιάζουν ισχυρότερη έμπνευση  θα έγραφαν περισσότερα αριστουργήματα . - Όλοι οι άλλοι τίτλοι κλασσικής μουσικής με άλλα θέματα έχουν δοθεί αυθαιρέτως από τους εκδότες χωρίς συναίνεση των συνθετών και των προστατών  μετά τον θάνατο αυτών . ___________________________________________________________________________________  Μυθοπλασία - 2) Συμβαίνει σπάνια  κατά την στιγμή ανάκτησης της συνειδήσεως από τον ύπνο να συντροφεύει τον ξύπνιο μελωδία από το υποσυνείδητο , η οποία είναι στην πραγματικότητα απλή και βραχεία ,διάρκειας  δευτερολέπτων , αλλά την αισθανόμαστε   ευχάριστη (κατά την φροϋδική ψυχολογία το  όνειρο φύλακας του ύπνου  ).  -  Κατά  την  διάρκεια της  φάσεως  του  ύπνου ραγδαίων κινήσεων οφθαλμών (REM)  συμβαίνουν  εμφανίσεις εικόνων και ήχων   ,όταν συμβεί να ξυπνάμε από τέτοια φάση (rem ) τότε  μόνο  έχουμε ανάμνηση  μίας ιστορίας του ονείρου  , ωστόσο  αλλοπρόσαλλης χωρίς λογική ακολουθία ,   δεν υπάρχει ανάμνηση  ονείρου απ' όλη   την διάρκεια του ύπνου (rem)  . Εξ αφορμής εξωτερικών και εσωτερικών ερεθισμάτων κατά κανόνα οι εικόνες και ήχοι είναι καλές και σπάνια αγωνιώδεις αλλιώς δεν θα μπορούσαμε να κοιμηθούμε , αυτή την έννοια έχει το όνειρο φύλακας του ύπνου  . Να γίνει σύνθεση  σε αλλοπρόσαλλο  όνειρο ,   τέλειας  οργανωμένης  , περίπλοκης   μουσικής σύνθεσης.  αδύνατον . __________________________________________________________________________________   3) Το «Κονσέρτο για βιολί στην ρε ελάσσονα » και άλλα έργα εκείνης της περιόδου του ιδίου έχουν το ίδιο σύστημα αρμονίας την ίδια τεχνική και  παρόμοιες μελωδίες . Άρα είναι είναι βέβαιο πως η σύνθεση και οι υποβοηθητικές τρίλιες για να προετοιμάσουν  δραματικά  την παραλλαγή της θεματικής  απαλής , γλυκιάς , και λυπημένης  μελωδίας  είναι τεχνική Ταρτίνι (Ο άλλος με την φαντασία του ἤ από κερδοσκοπία λέει οποιαδήποτε ανοησία ) .    __________________________________________________________________________________  4)Αυτοί οι δύο Γάλλοι ο εκδότης και ο μυθιστοριογράφος ο μασόνος  που διέπραξαν πλαστογραφία και μυθοπλασία   δεν γνώριζαν τον Ταρτίνι  . Αντίθετα αγαπημένοι  μαθητές  του Τ. Ταρτίνι που τους είχε διδάξει  χωρίς χρηματική αμοιβή και αυτοί με την σειρά τους παραιτήθηκαν από υψηλές θέσεις εργασίας για να επιστρέψουν στην Πάντοβα και να φροντίσουν τον βαριά  άρρωστο δάσκαλό τους , όπως  ο  Πιέτρο Ναρντίνι , δεν έχουν επιβεβαιώσει πως ο δάσκαλός τους είχε δώσει τέτοιο όνομα στην σύνθεση . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου