https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12526594 _______________________________________________________________________________ Ludovico Roncalli (1654 ✝1713) . Κόμης Λουδοβίκος Ρονκάλιους ,γεννημένος στο Μπέργκορουμ της Εντεύθεν Των Άλπεων Γαλλίας σύγχρονο Μπέργκαμο Λομβαρδίας .Απόφοιτος του αστικού και κανονικού δικαίου , ιερέας και δωρητής , περισσότερο διάσημος ως συνθέτης κιθάρας παρά το γεγονός δημοσίευσης μόνο ενός βιβλίου κιθάρας . To 1692 δημοσίευσε μία συλλογή από εννέα σουίτες κιθάρας με τίτλο "Capricci armonici sopra la chitarra spagnola" (Αρμονικές ιδιοτροπίες πάνω στην ισπανική κιθάρα ) αφιερωμένη στον καρδινάλιο Benedetto Panfili προστάτη της μουσικής . Δύο αιώνες αργότερα το 1881 κυκλοφόρησε από τον Oscar Chilesotti μία τροποποίηση της πρωτότυπης σημειογραφίας σε μοντέρνο συμβολισμό σχετικά προσαρμοσμένη για σύγχρονη κιθάρα 6 χορδών . Σύμφωνα με τον Frederick Noad η μετάφραση Chilesotti παραλείπει σημαντικά διακοσμητικά στοιχεία και εμπεριέχει λάθη οκτάβας σχετικά με την 4η και 5η χορδή . Νεότερη μετάφραση προσαρμογής έγινε από τον Bruno Henze , η οποία κυκλοφόρησε από την εκδοτικό οίκο Friedrich Hofmeister , Λειψία 1955 . Το 1981 οι Richard A. Jensen και Don Rowe στο (Μπαρόκ κιθάρα για τον σύγχρονο ερμηνευτή μία συμβιβαστική λύση ) είπαν πως είναι αδύνατη η εκτέλεση μπαρόκ έργων σε σύγχρονες κιθάρες και πρότειναν εναλλακτικά κάποιες τροποποιήσεις τρυπημάτων στις σύγχρονες κιθάρες . ___________________________________________________________________________________Ορισμένες από τις σχετικά καλλίτερες ερμηνείες στην σύγχρονη ισπανική κιθάρα ___________________________________________________________________________________ Επίλογος πασακάλια της τελευταίας ενάτης σουίτας του Λ. Ρονκάλι ερμηνεύει ο Ο. Γκίλια σε εκδοχή του ερμηνευτή Α. Σεγκόβια στην Σολ μείζονα . => L. Roncalli -Passacaglia/ Oscar Ghiglia ___________________________________________________________________________________Εδώ όλα τα μέρη της ενάτης τελευταίας σουίτας πρελούδιο-αλεμάντα ,κουράντε ,μινουέτο , γκαβότο , πασακάλια στην Σολ ελάσσονα από Γ. Μαργκάρια => L. Roncalli - G. Margaria suite sol minore ___________________________________________________________________________________ Λουδοβίκο Ρονκάλι της δεύτερης Σουίτας στο Μι μινόρε (ελάσσων ) πρελούδιο-αλεμάντα, τζίγκε , σαραμπάντα, γκαβότο από τον μακαρίτη Τσάρλι Μπερντ => L. Roncalli - Suite Mi minore / C. Byrd __________________________________________________________________________________Παράδειγμα εναλλακτικά τροποποιημένης κιθάρας . ___________________________________________________________________________________Η αρχή της δεύτερης σουίτας στο Μι μινόρε από ματαίως τροποποιημένη σύγχρονη κιθάρα . => L. Roncalli , suite mi minore / Georgios Kertsopoulos ___________________________________________________________________________________Παράδειγμα υποθετικού σύγχρονου αντιγράφου μπαρόκ κιθάρας . __________________________________________________________________________________ Όλες οι σουίτες του «Αρμονικές ιδιοτροπίες πάνω στην σπανιόλα κιθάρα» του Κόντε Λουδοβίκο Ρονκάλι από τον μαέστρο λαουτίστα Μπέρνχαρντ Χόφστάτερ από την Βιέννη και κιθαρίστα υποθετικού αντιγράφου μπαρόκ κιθάρας . => L. Roncalli - Capricci armonici..../ B. Hofstötter ___________________________________________________________________________________Οι παραπάνω ατελείς ερμηνείες είναι σχετικά καλλίτερες σε σχέση με τις περισσότερες ηχογραφήσεις από δισκογραφία και συναυλίες είτε σε σύγχρονη ισπανική κιθάρα είτε σε υποθετικό αντίγραφο μπαρόκα κιθάρας , οι περισσότερες ακούγονται σαν αυτό που λέγεται κοινώς «Ξεκούρδιστες κιθάρες » . _________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________ Παρόμοιους τίτλοι « Αρμονικές ιδιοτροπίες πάνω στην ισπανική κιθάρα » - '' Varii capricii per la chitarra spagnola" - Μιλάνο 1643 του Francesco Corbetta (1615-1681) . ~ "Capricci armonici sopra la chitarriglia spagnuola " - Βολωνία 1646 του Giovanni Battista Granata (1621-1687) ~ Την κιθάρα μπαρόκα ἤ μπαρόκ περιόδου της Βορείου Ιταλίας του δευτέρου μισού του 17ου αι. μΧ την αποκαλούσαν «Σπανιόλα» επειδή συγγένευε περισσότερο με την ισπανικού τύπου κιθάρα εκείνης της εποχής και διέφερε περισσότερο από τις λαϊκές φθηνού ξύλου και μεταλλικών χορδών της Κάτω Ιταλίας . Το οποίο προκάλεσε επιπλέον σύγχυση στην κατασκευή μπαρόκ αντιγράφων κιθάρας. Στην πραγματικότητα οι μπαρόκ κιθάρες βορειοιταλικού τύπου Λιβόρνο Ι. Κεκούτσι και Κρεμόνα Α. Στραντιβάρι , Φ. Ρουγκέρι και λοιπών ήταν διαφορετικές από τις ισπανικές . Είχαν 10 και 12 κλειδιά χορδών εντέρων και νεύρων βοειδών σε πέντε και έξι διπλές σειρές , ευρύτερο αντηχείο και μακρύτερο λαιμό και ταστιέρα , ποιότητα ξύλου υποείδους ελάτου από ιδιαίτερα σκιώδη ορεινή περιοχή της Δαλματίας και ειδικής επεξεργασίας .- Οι συνθέσεις ήταν οργανωμένες σουίτες αρμονικής ακολουθίας παραλλαγών χορών της εποχής σε ενιαία κλίμακα - Αλλεμάντε (Των Αλλαμανών ) , Κουράντε (Γαλλικός ) , Σαραμπάντα (Ισπανικός) , Γκαβότο (Προβηγκιανός ) , Μινουέτο (Άγνωστο ) , Τζίγκε (Ιρλανδικός ) Πασακάλια (Ισπανικός ) οι πρώτες εγγραφές - βιβλία των σουιτών ήταν της Νεαπόλεως (Νάπολι) του 17ου αι. μΧ για βιολιά , βιόλα σε συνεχές βάσιμο . Η σημειογραφία της κιθάρας ήταν μεσαιωνική ινταβολατούρα με σειρές που αντιστοιχούν στις χορδές και πάνω αριθμούς των δακτύλων και γράμματα , από συνθέτες της Απουλίας διαδόθηκε το σύστημα γραφής κιθάρας στην Βόρειο Ιταλία . Καθώς οι Ιταλοί συνθέτες χρησιμοποιούσαν διαφορετική σημειογραφία , τύπους κιθάρας και χορδισμό κυρίως της 4ης και 5ης σειράς διπλών χορδών σε σχέση με τους Γάλλους και Ισπανούς συνθέτες κιθάρας , τα ιταλικά έργα μπαρόκ κιθάρας ἤ ιδιοτροπιών επί σπανιόλας κιθάρας μεταφράστηκαν λανθασμένα και κατασκευάστηκαν υποθετικά αντίγραφα μικρής ισπανικής κιθάρας της μπαρόκ περιόδου οι οποίες δεν είναι πιστά αντίγραφα των βορειοιταλικών κιθάρων του δευτέρου μισού του 17ου αι. μΧ και ακατάλληλες για την ερμηνεία αυτών των έργων . ___________________________________________________________________________________ Σχετικά καλλίτερες απόπειρες ερμηνείας των συνθέσεων μέχρι σήμερα είναι από επιδιορθώσεις στην σημειογραφία που έχουν ερμηνευτεί είτε σε τύπο σύγχρονης ισπανικής κιθάρας (εξάχορδης) από ερμηνευτές με δίπλωμα μαέστρου κιθαρίστα είτε προσαρμοσμένες σε θεόρβη και λαούτο από μαέστρους θεορβίστες και λαουτίστες. Τα έργα του βιολιστή Χ. Μπίμπερ λόγω τεχνικής χορδισμού σκορντατούρα χρειάστηκε επίμονες προσπάθειες δεκαετιών να μεταφραστούν , ενώ το βιολί δεν έχει αλλάξει . Στην περίπτωση των μπαρόκ έργων κιθάρας της Λομβαρδίας δεν χρησιμοποιούν σωστά αντίγραφα μπαρόκ κιθάρας , δεν έχουν εξασκηθεί επαρκώς και είναι και το πρόβλημα του διαφορετικού χορδισμού .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου