Giovanni Battista Granata (1621 - 1687) . Διάσημος συνθέτης κιθάρας του 17ου αιώνος είχε γεννηθεί ίσως στο Τορίνο όπως έγραψε ο ίδιος στον πρόλογο των πρώτων βιβλίων του το οποίο δεν έχει επιβεβαιωθεί από κρατικά αρχεία , κατά άλλη υπόθεση στην Βολωνία ἤ Μπολόνια καθώς έχει βρεθεί πιστοποιητικό γάμου του συγγενή του γιατρού Bonifacio Granata χρονολογίας 1576 ἤ και μετακίνηση της οικογένειας από την μία πόλη στην άλλη και εργάσθηκε και πέθανε στην Βολωνία ἤ Μπολόνια . Ήταν σύγχρονος ἤ και συμμαθητής διαφόρων περισσότερων ἤ λιγότερων διάσημων συνθετών κιθάρας και λαούτου από την Μπολόνια οι οποίοι ίσως είχαν διδαχθεί κιθάρα από τον διάσημο συνθέτη και δάσκαλο κιθάρας Francesco Corbetta από την Παβία που είχε εργασθεί για κάποιο χρονικό διάστημα και στην Μπολόνια , μεταξύ Κορμπέτα και Γκρανάτα προκλήθηκε ανταγωνισμός με κατηγορίες αμφοτέρων για αντιγραφή και διακοπή της μουσικής καριέρας του Granata ο οποίος επανέλαβε συνθέσεις σε μεγαλύτερη ηλικία . Το πρώτο βιβλίο του « Αρμονικές ιδιορρυθμίες πάνω στην ισπανική κιθάρα » ήταν αφιερωμένο στον πρίγκηπα της Τοσκάνης , είχε εκδοθεί το 1646 στην Μπολόνια από τον εκδότη Giacomo Monti .Περίπου το 1948 παντρεύτηκε την Κατερίνα Μπελίνι με την οποία απέκτησε 4 γιούς , το 1651 υπηρέτησε γιά δύο έτη ως λαουτίστας του συγκροτήματος Concerto Palatino της Μπολόνια και από το 1653 έως περίπου το 1672 εξασκήθηκε και εργάσθηκε ως «μπαρμπέρης -χειρούργος» , στην συνέχεια υπάρχουν στοιχεία έντονης δράσης του σε αγοραπωλησίες ακινήτων και χρηματοπιστωτικές συναλλαγές καθώς και επανάληψη των μουσικών του συνθέσεων . Κατά την γνώμη μου επειδή ήταν περισσότερο ερασιτέχνης συνθέτης κιθάρας χωρίς υποστήριξη αρχόντων και άσκησε διαφορετικό κοπιαστικό επάγγελμα κι όμως κατόρθωσε όταν βρήκε χρόνο να συνθέσει περίπλοκες αρμονίες να ανταγωνισθεί διάσημους δασκάλους και συνθέτες και να συγγράψει τα περισσότερα βιβλία μπαρόκα κιθάρας παρά το μακρύ ανενεργό μουσικά διάστημα της ζωής του , είναι από τα κορυφαία ταλέντα συνθετών κιθάρας . Η φήμη του διαδόθηκε και στο εξωτερικό , έως και τον 18ο αιώνα αναφέρουν το όνομά του διάφοροι διάσημοι συνθέτες. Είχε δημοσιεύσει στην Βολωνία (Bologna ) τα ακόλουθα επτά (7) βιβλία : _________________________________________________________________________________Capricci armonici sopra la chitarriglia spagnuola (1646) _______________________________________________________________________________ Nuove suonate di chitarriglia spagnuola , piccicate e battute (1649) _________________________________________________________________________________Nuova scelta di capricci armonici , Op.3 ( 1651) _________________________________________________________________________________Soavi concenti di sonate musicali per la chitarra spagnuola , Op.4 (1659) _________________________________________________________________________________Novi capricci armonici musicali in vari toni per la chitarra spagnola, violino,e viola concertati , et altre sonate per la chitarra sola , Op. 5 (1674) _________________________________________________________________________________Nuovi soavi concenti di sonate musicali in vari toni per la chitarra spagnola , et altre sonate concertate a due violini , e basso , Op. 6 (1680) _________________________________________________________________________________Armonici toni di vari suonate musicali concertante, a due violini , e basso, con la chitarra spagnola , Op. 7 ( 1684) Τα τρία πρώτα βιβλία είναι μόνο για κιθάρα «σπανιόλα» , το τέταρτο βιβλίο εμπεριέχει κομμάτια και για κιθάρα ατιορμπάτα (5 σειρών διπλών χορδών και 7 χορδών μπάσου ορισμένες ελεύθερες από πάνω ) , τα τρία τελευταία βιβλία εμπεριέχουν κομμάτια σόλο κιθάρας και συμφωνικά κομμάτια κιθάρας , βιολιού, βιόλας , μπάσου . _________________________________________________________________________________ Μερικά παραδείγματα κομματιών που έχουν ερμηνευθεί και αναρτηθεί στο Youtube του συνθέτη Giovanni Battista Granata, ανοίγοντας τους παρακάτω συνδέσμους των καναλιών των ερμηνευτών : _________________________________________________________________________________ Novi capricci armonici musicali in vari toni per la chitarra spagnola ( χρησιμοποιήθηκε αντίγραφο κιθάρας Stradivarius τύπου (1679) , η σύνθεση είχε δημιουργηθεί στον προηγούμενο τύπο αλλά τουλάχιστον είναι πιό κατάλληλο σε σχέση με άλλα αντίγραφα μπαρόκα κιθάρας ). Novi capricci armonici ... Granata / Bleich _______________________________________________________________________________ " Nuovi soavi concenti di sonate musicali in vari toni ..." , "Soavi concenti di sonate musicali ... " (χρησιμοποιήθηκε αντίγραφο μπαρόκα κιθάρας αγγλικού τύπου 5 σειρών Bruce Book συχνότητας Α= 415 hz). .Nuovi soavi ..Granata / MacKenzie , "Soavi concenti ...Granata/ MacKenzie _________________________________________________________________________________ Soavi concenti di sonate musicali ...(για την εκτέλεση κομματιού κιθάρας ατιορμπάτα χρησιμοποίησε παραλλαγή αντιγράφου μπαρόκα κιθάρας με προσθήκη των χορδών μπάσου σαν λαούτο θέορβο ) Soavi concenti...Granata / Schmitt _________________________________________________________________________________ ____________________________________ Μπαρόκα κιθάρα . Κατά τις αρχές του 17ου αιώνος συνθέτες μουσικής από τις περιοχές Απουλίας (σύγχρονη Πούλια) και Αγκών (σύγχρονη Ανκόνα ) της ανατολικής ιταλικής χερσονήσου ήταν οι πρώτοι που συνέγραψαν σε ταμπλατούρα μουσικές συνθέσεις σε τύπο ισπανικής κιθάρας εμπεριείχαν μουσικές μορφές και ρυθμούς εποχής ενσωματωμένα στην σουίτα , σε αυτήν την κιθάρα προσελκύστηκαν συνθέτες από την βόρεια Ιταλία (Εντεύθεν των Άλπεων Γαλλία ) και Βολωνία της Αιμιλίας Ρωμανίας ένα από τα κέντρα ακμής της Αναγέννησης , προς διάκριση από τις ακουστικές έντονου ήχου κιθάρες της Καλαβρίας , οι νέες κιθάρες στην Ιταλία εκαλούντο « Σπανιόλες » στην συνέχεια διαδόθηκε στο Παρίσι της Γαλλίας , ταυτόχρονα δημοσίευσαν συνθέσεις και στην Ισπανία . Ωστόσο διέφεραν οι τύποι κιθάρων , η γραφή και ο συντονισμός των κλειδιών από τόπο σε τόπο και από καιρό σε καιρό . Η σύγχρονη κιθάρα φέρει 6 χορδές μεταλλικές και νάυλον διαφορετικού πάχους , η ακουστική είναι κατώτερη με 6 μεταλλικές σκληρού ήχου , η 1η και 6η χορδή συντονίζονται στην ίδια νότα σε χαμηλότερες ἤ υψηλότερες οκτάβες . Οι μπαρόκα κιθάρες που γράφτηκαν οι περισσότερες συνθέσεις αποτελούντο από 5 ἤ και 6 πιό σπάνια σειρές διπλών χορδών κατασκευασμένες από έντερα και νεύρα βοειδών , η κάθε σειρά από ζεύγος δύο χορδών , διαφορετικού πάχους συντονισμένες στην ίδια νότα αλλά σε χαμηλότερες ἤ υψηλότερες οκτάβες και παρήγαγαν γλυκύτερο ήχο με δυνατότητες περίπλοκης αρμονίας . Στην Ιταλία και Ισπανία οι συνθέσεις γράφονταν σε ταμπλατούρες ένα αρχαιότερο σύστημα μουσικής σημειογραφίας των εγχόρδων οργάνων , ανάλογα τις σειρές χορδών του οργάνου και οι γραμμές του πίνακα , παράδειγμα για μαντολίνο 4 , για κιθάρα 5 ἤ 6 , οι θέσεις δακτυλισμών του αριστερού χεριού σημειώνονται με αριθμούς ἤ γράμματα αλφαβήτου και ο ρυθμός με σύμβολα από πάνω . Εξ΄ αυτών των διαφορών των οργάνων , χορδών και συμβολισμών, των μουσικών και χρονικών διαστημάτων και της παράλειψης όσων αφήνονταν σε ελεύθερη ερμηνεία , δεν μεταγράφονται σωστά προς ακριβή προσαρμογή στον τύπο της σύγχρονης κιθάρας , ούτε και σε ένα αντίγραφο μπαρόκα κιθάρας πού συνήθως χρησιμοποιείται , ενώ φέρουν ζεύγη διδύμων ίδιας οκτάβας, με αποτέλεσμα οι σύγχρονες ερμηνείες των κομματιών να αποδίδουν από σοβαρά αλλοιωμένο έως χαώδες αποτέλεσμα των έργων . _________________________________________________________________________________ Θα φαινόταν παράξενο πώς ένας συνθέτης εκλεπτυσμένων τεχνικών αρμονιών ασκούσε το σκληρό επάγγελμα μπαρμπέρη χειρούργου , σαν να πετσόκοβε την ημέρα και να συνέθετε αρμονία την εσπέρα , αλλά αυτό ήταν κάτι που δεν συνδυαζόταν στην καθημερινότητά του .Οι συνθέτες μουσικής του 17ου αιώνος καθώς και των προηγούμενων και του επόμενου αιώνος , ήταν εξαρτημένοι από την αριστοκρατία και ανώτερο κλήρο αν οι μουσικοί διέθεταν εξαιρετικές ικανότητες προάγονταν κοινωνικά , ο Γκρανάτα ίσως δεν στάθηκε τυχερός στην αρχή της σταδιοδρομίας να λάβει υποστήριξη από άρχοντες ἤ ανώτερους κληρικούς ἤ δεν θέλησε να βρίσκεται σε υπηρεσία άλλων . Τον μεσαίωνα οι γιατροί δεν ήταν πολλοί ούτε είχαν διάθεση για χειρωνακτικές εργασίες και χειρουργεία και αυτές τις εργασίες προς τους τραυματίες στρατιώτες και άλλους ασθενείς είχαν αναλάβει οι κουρείς οι οποίοι έκοβαν από τρίχες έως δόντια και άκρα , τον 17ο αιώνα οι μπαρμπέρηδες χειρούργοι εκτελούσαν πρακτικές θεραπείας σύμφωνα με τις τότε αντιλήψεις ιατρικής , λουτρό , κλύσμα , βεντούζες ,αφαίμαξη-αιμοληψία , χειρουργεία ( προς αντιμετώπιση των λοιμώξεων ) αυτούς βοηθούσε ομάδα μαθητευόμενων και υπηρετών και ανήκαν στη μεσαία τάξη . Ο Γκρανάτα ίσως είχε συναντήσει εμπόδια στην καριέρα μουσικού συνθέτη . Η πρώτη έκδοση σύνθεσης ήταν το 1646 και ολοκλήρωνε νέα σύνθεση περίπου ανά δύο και ήμισυ έτη επαναλαμβάνοντας τις εκδόσεις , από το 1651 καθυστερεί η νέα έκδοση κατά οκτώ έτη και η επόμενη καθυστέρησε δεκαπέντε έτη , αυτό το χρονικό διάστημα μουσικής αδράνειας , συμπίπτει με τον χρόνο εκπαιδεύσεως και ασκήσεως του επαγγέλματος κουρέα-χειρουργού , το οποίο εμπόδιζε την μουσική σύνθεση γιατί κατανάλωνε χρόνο, ενέργεια και δεξιότητες προς τον σκοπό αυτού του επαγγέλματος σε βάρος της μουσικής τέχνης του . - Το άλλο περίεργο είναι ότι ο κατά μερικά έτη πρεσβύτερος αυτού , διάσημος καθηγητής και συνθέτης κιθάρας F. Corbetta από την Μπολόνια που μετά ταξίδευσε στην Ευρώπη , κατά το ίδιο χρονικό διάστημα για κάποιο άλλον λόγο ούτε αυτός δημοσίευε συνθέσεις , κι όταν επανέλαβε τις δημοσιεύσεις συνθέσεων κιθάρας , έπραξε και ο άλλος το ίδιο , αυτοί οι δύο είχαν ανταγωνισμό και κατηγορήσει ο ένας τον άλλον για αντιγραφές . Κατά την δεύτερη μουσικά δημιουργική περίοδο της ζωής του , είχε αγοραπωλησιών ακινήτων και χρηματοπιστωτική δραστηριότητα , αυτές οι δουλειές ἤ επενδύσεις είναι ριψοκίνδυνες , αλλά το κίνητρο σε αυτήν την επιχειρηματική δραστηριότητα υψηλού κινδύνου αποτυχίας είναι δεν απαιτεί πολύ χρόνο εργασίας ,ο Γκρανάτα δεν είναι περίεργο να έχει πραγματοποιήσει τέτοιες οικονομικές συναλλαγές με σκοπό να κερδίσει ελεύθερο χρόνο τον οποίο χρειαζόταν για να διαθέσει στην σύνθεση μουσικής .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου