Ἀρχική Σελίδα

Πέμπτη 5 Απριλίου 2018

Εὐαγγέλιον κατά Μάρκον , Κεφ. ΙΕ' .

Εὐαγγέλιον κατά Μάρκον  -Κεφ.ΙΕ ' .  _______________________________________________________________________________      Καὶ εὐθέως ἐπὶ τὸ πρωὶ συμβούλιον ποιήσαντες οἱ ἀρχιερεῖς μετὰ τῶν πρεσβυτέρων καὶ γραμματέων καὶ ὅλον τὸ  συνέδριον, δήσαντες τὸν Ἰησοῦν ἀπήνεγκαν καὶ παρέδωκαν τῷ Πιλάτῳ .                          Καὶ ἐπηρώτησεν αὐτὸν ὁ Πιλᾶτος· σὺ εἶ ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων ; Ὁ δὲ άποκριθεὶς εἶπεν αὐτῷ· σὺ λέγεις . Καὶ κατηγόρουν αὐτοῦ οἱ ἀρχιερεῖς πολλά, αὐτὸς δὲ οὐδὲν ἀπεκρίνατο .                                      Ὁ δὲ Πιλᾶτος πάλιν ἐπηρῶτα αύτὸν λέγων· οὐκ ἀποκρίνῃ  οὐδὲν ; Ἴδε πόσα σου καταμαρτυροῦσιν .    Ὁ δὲ Ἰησοῦς οὐκέτι οὐδὲν ἀπεκρίθη , ὥστε θαυμάζειν τὸν Πιλᾶτον . ______________________________________________________________________________    Κατὰ δὲ ἑορτὴν ἀπέλυεν αὐτοῖς ἕνα δέσμιον ὅνπερ ᾐτοῦντο. Ἦν δὲ ὁ λεγόμενος Βαραββᾶς μετὰ τῶν συστασιακῶν δεδεμένος , οἵτινες ἐν τῇ στάσει φόνον πεποιήκεισαν.                                                          Καὶ ἀναβοήσας ὁ ὄχλος ἤρξατο αἰτεῖσθαι καθὼς ἀεὶ ἐποίει αὐτοῖς .                                                          Ὁ δὲ Πιλάτος ἀπεκρίθη αὐτοῖς λέγων· θέλετε ἀπολύσω ὑμῖν τὸν βασιλέαν τῶν Ἰουδαίων ;                    Ἐγίγνωσκε γὰρ ὅτι διὰ φθόνον παραδεδώκεισαν αὐτὸν οἱ ἀρχιερεῖς .                                                          Οἱ δὲ ἀρχιερεῖς ἀνέσεισαν τὸν ὄχλον ἵνα μᾶλλον τὸν Βαραββᾶν ἀπολύσῃ αὐτοῖς .                                      Ὁ δὲ Πιλάτος ἀποκριθεὶς πάλιν εἶπεν αὐτοῖς · τί οὖν θέλετε ποιήσω τὸν βασιλέαν τῶν Ἰουδαίων ;          Οἱ δὲ πάλιν ἔκραξαν· σταύρωσον αὐτόν.                                                                                                      Ὁ δὲ Πιλᾶτος ἔλεγεν αὐτοῖς · τί γὰρ ἐποίησε κακόν ; οἱ δὲ περισσοτέρως ἔκραξαν · σταύρωσον αὐτόν.    Ὁ δὲ Πιλᾶτος βουλόμενος τῷ ὄχλῳ τὸ ἱκανόν ποιῆσαι , ἀπέλυσεν αὐτοῖς τὸν Βαραββᾶν, καὶ παρέδωκε τὸν Ἰησοῦν φραγελλώσας ἵνα σταυρωθῆ. _____________________________________________________________________________            Οἱ δὲ στρατιῶται ἀπήγαγον αὐτὸν ἔσω τῆς αὐλῆς , ὅ ἐστι πραιτώριον , καὶ συγκαλοῦσιν ὅλην τὴν σπεῖραν· καὶ ἐνδύουσιν αὐτὸν πορφύραν καὶ περιτιθέασιν αύτῷ πλέξαντες άκάνθινον στέφανον ,          καὶ ἤρξαντο ἀσπάζεσθαι αὐτὸν. Χαῖρε ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων · καὶ ἔτυπτον αὐτοῦ τὴν κεφαλὴν καλάμῳ , καὶ ἐνέπτυον αὐτῷ, καὶ τιθέντες τὰ γόνατα προσεκύνουν αὐτῷ .                                                Καὶ ὅτε ἐνέπαιξαν αὐτῷ, ἐξέδυσαν αὐτὸν τὴν πορφύραν καὶ ἐνέδυσαν αὐτὸν  τὰ ἱμάτια τὰ ἴδια ,            καὶ ἐξάγουσιν αὐτὸν ἵνα σταυρώσωσιν αὐτόν.                                                                                          Καὶ ἀγγαρεύουσι παράγοντά τινα Σίμωνα Κυρηναῖον , ἐρχόμενον ἀπ' ἀγροῦ , τὸν πατέρα Ἀλεξάνδρου καὶ Ρούφου, ἵνα ἄρῃ τὸν σταυρὸν αὐτοῦ .                                                                                                    Καὶ φέρουσιν αὐτὸν ἐπὶ Γολγοθᾶ τόπον , ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον κρανίου τόπος .  Καὶ ἐδίδουν  αὐτῷ πιεῖν ἐσμυρνισμένον οἶνον· ὁ δὲ οὐκ ἔλαβε.¹                                                                                              Καὶ σταυρώσαντες αὐτὸν διαμερίζονται τὰ ἱμάτια αὐτοῦ βάλλοντες κλῆρον ἐπ' αὐτὰ τίς τί ἄρῃ.   _______________________________________________________________________________      Ἦν δὲ ὥρα τρίτη  καὶ ἐσταύρωσαν αὐτὸν. ² Καὶ ἦν ἡ ἐπιγραφὴ τῆς αἰτίας αὐτοῦ  ἐπιγεγραμμένη· ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων .                                                                                                                                Καὶ σὺν αὐτῷ σταυροῦσι δύο λῃστάς, ἕνα ἐκ δεξιῶν καὶ ἕνα ἐξ εὐωνύμων αὐτοῦ. Καὶ ἐπληρώθη ἡ γραφὴ ἡ λέγουσα· καὶ μετὰ ἀνόμων ἐλογίσθη.                                                                                              Καὶ οἱ παραπορευόμενοι ἐβλασφήμουν αὐτὸν κινοῦντες τὰς κεφαλὰς αὐτῶν καὶ λέγοντες· ουά, ὁ καταλύων τὸν ναὸν καὶ ἐν τρισὶν ἡμέραις οἰκοδομῶν! Σῶσον σεαυτὸν καὶ κατάβα ἀπὸ τοῦ σταυροῦ. Ὁμοίως δὲ καὶ οἱ ἀρχιερεῖς ἐμπαίζοντες πρὸς ἀλλήλους μετὰ τῶν γραμματέων ἔλεγον· ἄλλους ἔσωσεν, ἑαυτὸν οὐ δύναται σῶσαι.    Ὁ Χριστὸς ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραὴλ καταβάτω νῦν ἀπὸ τοῦ σταυροῦ , ἵνα ἴδωμεν καὶ πιστεύσωμεν αὐτῷ . Καὶ οἱ συνεσταυρωμένοι αὐτῷ ὠνείδιζον αὐτόν . ______________________________________________________________________________      Γενομένης δὲ ὥρας ἕκτης σκότος ἐγένετο ἐφ' ὅλην τὴν γῆν ἕως ὥρας ἐνάτης·                                            καὶ τῇ ὥρᾳ τῇ ἐνάτῃ ἐβόησεν ὁ Ἰησοῦς φωνῇ μεγάλῃ λέγων· Ἐλωὶ, Ἐλωὶ , λιμᾶ σαβαχθανί;                  Ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον , ὀ Θεός μου, ὀ Θεός μου, εἰς τί με ἐγκατέλιπες;                                            Καὶ τινες τῶν παρεστηκόντων ἀκούσαντες ἔλεγον · Ἴδε Ἠλίαν φωνεῖ.                                                    Δραμὼν δὲ εἷς καὶ γεμίσας σπόγγον ὄξους περιθείς τε καλάμῳ ἐπότιζεν αὐτὸν λέγων· ἄφετε ἴδωμεν  εἰ ἔρχεται Ἠλίας καθελεῖν αὐτὸν.                                                                                                                      Ὁ δὲ Ἰησοῦς ἀφεὶς φωνὴν μεγάλην ἐξέπνευσε . Καὶ τὸ καταπέτασμα τοῦ ναοῦ ἐσχίσθη εἰς δύο ἀπὸ ἄνωθεν ἕως κάτω.                                                                                                                                    Ἰδὼν δὲ ὁ κεντυρίων ὁ παρεστηκὼς ἐξ ἐναντίας αὐτοῦ ὅτι οὕτω κράξας ἐξέπνευσεν , εἶπεν· ἀληθῶς ὁ ἄνθρωπος οὗτος υἱὸς ἦν Θεοῦ.                                                                                                                Ἦσαν δὲ καὶ γυναῖκες ἀπὸ μακρόθεν θεωροῦσαι , ἐν αἷς ἦν καὶ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ    Ἰακώβου τοῦ μικροῦ καὶ Ἰωσῆ μήτηρ , καὶ Σαλώμη, αἱ καὶ ὅτε ἦν ἐν τῇ Γαλιλαίᾳ ἠκολούθουν αὐτῷ , καὶ διηκόνουν αὐτῷ , καὶ ἄλλαι πολλαὶ αἱ συναναβᾶσαι αὐτῷ εἰς Ἱεροσόλυμα . _____________________________________________________________________________         Καὶ ἤδη ὀψίας γενομένης , ἐπεὶ ἦν παρασκευή , ὅ ἐστι προσάββατον , ἐλθὼν ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀπὸ Ἀριμαθαίας , εὐσχήμων βουλευτής, ὅς καὶ αὐτὸς ἦν προσδεχόμενος τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ , τολμήσας εἰσῆλθε πρὸς Πιλᾶτον καὶ ᾐττήσατο τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ.                                                                             Ὁ δὲ Πιλᾶτος ἐθαύμασεν εἰ ἤδη τέθνηκε,καὶ προσκαλεσάμενος τὸν κεντυρίωνα  ἐπηρώτησεν αὐτὸν εἰ πάλαι ἀπέθανε· καὶ γνοῦς ἀπὸ τοῦ κεντυρίωνος ἐδωρήσατο τὸ σῶμα τῷ Ἰωσήφ.                                      Καὶ ἀγορἀσας σινδόνα καὶ καθελὼν αὐτὸν  ἐνείλησε τῇ σινδόνι καὶ κατέθηκεν αὐτὸν ἐν μνημείῳ , ὅ ἦν λελατομημένον ἐκ πέτρας , καὶ προσεκύλησε λίθον ἐπὶ τὴν θύραν τοῦ μνημείου .                                    Ἡ δὲ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία Ἰωσῆ ἐθεώρουν ποῦ τίθεται . ________________________________________________________________________________         ¹ Του έδωσαν να πιεί  εσμυρνισμένο οίνο  , το οποίο ήταν  έλαιο σμύρνου -μύρου διαλυμένου σε οίνο  ως  ελαφρύ αναισθητικό για να μην υποφέρει περισσότερο ,αλλά  δεν θέλησε να  πιεί  .                             ² Η  πρώτη ώρα με το  μέτρο  της σημερινής εποχής  είναι η πρώτη από  τα μεσονύκτιο .Tο  μέτρο  της  εποχής  του Ευαγγελίου η πρώτη ώρα από  το ξημέρωμα ολίγον  προ της  ανατολής  του ηλίου , στα Ιεροσόλυμα  όπως και στην Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα (περίπου στο ίδιο γεωγραφικό μήκος ) του μηνός Απριλίου  περίπου 6:30 πμ . Την τρίτη ώρα της ημέρας Παρασκευής μετά από απαίτηση των Εβραίων αρχιερέων ,  οι Ρωμαίοι στρατιώτες εκτέλεσαν την σταύρωση του   Ιησού Χριστού  ( περίπου   9η πμ )  . Από την έκτη έως την  ενάτη ώρα σκοτείνιασε (περί  12:30 μμ  έως  3:30 μμ )  , ο Ιησούς κραύγασε και η συναγωγή εσχίσθη , και εξέπνευσε την ενάτη (περίπου  3:30 μμ )  της  Παρασκευής . Η δε Ανάσταση σύμφωνα με τα Ευαγγέλια , το ξημέρωμα της Κυριακής  εντός της εορτής του εβραϊκού Πάσχα (περίοδος ημερών  εορτής  αφιερωμένες στην έξοδο-ελευθερία  των Εβραίων από την αιχμαλωσία στην Αίγυπτο,  περίπου Απρίλιος (30 - 33 μΧ ) . Η  ημέρα η οποία  συμπίπτει με την   έκτη ημέρα  της εβραϊκής εβδομάδας (σεληνιακού μηνός ) , που αργότερα ονομάσαμε Παρασκευή ,  στον ρωμαϊκό κόσμο  λεγόταν (λατ. Βένερις  / Της Αφροδίτης )  , η έβδομη ημέρα του εβραϊκού Σαββάτου ,ρωμαϊκά   λεγόταν (λατ. Σατούρνι/ Του Κρόνου ) και η πρώτη ημέρα της εβραϊκής εβδομάδος , ρωμαϊκά  λεγόταν (λατ. Σόλις/ Του Ηλίου) . Μετά από την συγγραφή των Ευαγγελίων στην ελληνική γλώσσα , την πρώτη ημέρα της εβδομάδος την ονομάσαμε Κυριακή , από την Ανάσταση του Κυρίου . Ενώ η  αγγλική γλώσσα διατήρησε  αρχαιότερες λατινικές ονομασίες μεικτές με αγγλική πχ ( Day  / Ημέρα -Saturday / Κρόνου ημέρα ) , (Sunday/ Ηλίου ημέρα ) , ενώ το Πάσχα το ονόμασαν (Easter-day/ της ανατολής, αυγής ,λάμψεως  ημέρα , παλαιο-αγγλική και πρωτο-γερμανική )  πιθανόν από την ώρα της Αναστάσεως  .Κάποια σύγχυση μπορεί να προκληθεί με τις εσπερινές -νυκτερινές  ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος όπου κατά  την εσπέρα τελείται ο όρθρος της επομένης λόγω  της μεγάλης συγκέντρωσης πιστών στους ναούς και του μάκρους των ακολουθιών που διαιρούνται . Η ημέρα της Αναστάσεως έχει καθιερωθεί την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο (σεληνιακό)  της εαρινής ισημερίας (τροπικού έτους) . Άρα  αν και κινητή εορτή συμπίπτει συχνότερα εντός Απριλίου σπανίως εκτός του μηνός αυτού και με ακρίβεια στις ημέρες της εβδομάδος , δεν είναι συμβατική η ημερομηνία της εορτής αλλά την  εποχή του έτους (με ελάχιστη απόκλιση ) που είχαν συμβεί αυτά  τα ιστορικά γεγονότα . -  Παλιότερα είχαν την γνώμη πως το κατά Μάρκον Ευαγγέλιον κατά  χρονική σειρά συγγραφής ήταν δεύτερο σαν  περίληψη του πρώτου Ευαγγελίου . Νεότερες επιστημονικές  έρευνες εκτιμούν  πως το πρώτο χρονικά Ευαγγέλιο είναι το κατά Μάρκον , το οποίο φαίνεται λογικό  και από άποψη  ποιητική  τεχνικό και  πως  τα επόμενα Ευαγγέλια συμπληρώθηκαν με θεολογικές-φιλοσοφικές  ερμηνείες  . (Αυτά σχετικά με τις ημερομηνίες , που επιβεβαιώνουν  και περισσότερες πληροφορίες από προηγούμενο κεφάλαιο του Ευαγγελίου , θα τα μεταφέρω σε άλλο άρθρο . Αφορμή ήταν πως την περίοδο (2020-21) οι κυβερνήσεις των κρατών είχαν επιβάλει  στους πολίτες αυστηρή καραντίνα για μία απλή  ίωση αναπνευστικού το ένα έτος οι πιστοί έμεινα χωρίς θεία-λειτουργία-κοινωνία , το άλλο έτος τέλεσαν την Ανάσταση Σάββατο αντί πρωϊνές Κυριακής . Ορισμένοι μοναχοί  για να αμβλύνουν τις εντυπώσεις και να υποστηρίξουν τα διοικητικά μέτρα  διέδιδαν παραπληροφόρηση ,  έλεγαν  πως δεν έχουν σημασία οι ημέρες που τελούνται οι Ακολουθίες , πως είναι εντελώς συμβατικές - Έ όχι δα ) .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου