Ἀρχική Σελίδα

Κυριακή 1 Μαρτίου 2020

A. M. Bartolotti Κιθάρα για την Βασίλισσα Kristina .

                     
Πορτραίτο Α. Μπαρτολότι  μετά το 1655 (Commons.wikimedia.org/wiki/File:Bartolotti_portrait) . _________________________________________________________________________________ Angelo Michele Bartolotti /  Μιχαήλ Άγγελος Βαρθολομαίου  (1615 ✝ 1681 ) . Συνθέτης κιθάρας και θεόρβης  από την Μπολόνια επίκεντρο  της   μπαρόκα  κιθάρας  καλούμενης  «Σπανιόλα»  Είχε δημοσιεύσει στην Ιταλία  δύο βιβλία κιθάρας και είχε δημοσιεύσει στην Γαλλία  ένα βιβλίο θεωρίας θεόρμπου, είχε εργαστεί και διαμείνει επί μακρό χρονικό διάστημα  σε έξι ευρωπαϊκές πόλεις στην υπηρεσία Αρχόντων και Βασιλέων που ευνόησαν το έργο του  .
_________________________________________________________________________________  Libro P.o  di Chitarra Spagnola  di Angiol'Michele Bartolotti Bolognese , Dedicato all' Ill...Sig: Duca Salviati  .                                                                                                                                                         ( Βιβλίο Πρώτο  Ισπανικής  Κιθάρας του Μιχαήλ Άγγελου Βαρθολόμι  του  Μπολoνέζου , Αφιερωμένο στον Άρχοντα  Δούκα Σαλβιάτι ) , Φλωρεντία 1640  .   _________________________________________________________________________________ Secondo Libro di Chitarra di Angelo Michele Bartolotti di Bologna , Dedicato Αlla Real ' Maesta Della Regina di Svetia .                                                                                                                              (Δεύτερο Βιβλίο Κιθάρας του Μιχαήλ Άγγελου Βαρθολόμι από την Μπολόνια , Αφιερωμένο στην Αυτού Μεγαλειότητα Βασίλισσα της Σουηδίας )  ,  Ρώμη 1655   .   _________________________________________________________________________________ "Table for apprendre facilement  a toucher le theorbe sur la basse-continue " , Παρίσι 1669 . ________________________________________________________________________________      
                                                                                                                                                                                                         Drottning_Kristina_ ( Βασίλισσα Χριστίνα  ζωγραφική του 1661 από Abraham Wuchters) .                          _________________________________________________________________________________  Το πρώτο βιβλίο κιθάρας εμπεριέχει μόνο πασσακάλιες , το δεύτερο βιβλίο κιθάρας είναι περισσότερο τεχνικό  με ποικιλία χορών της εποχής οργανωμένα σε σουίτα , και το τρίτο βιβλίο είναι θεωρία θεόρβης  .  __________________________________________________________________________________ Το πρόβλημα ερμηνείας των  ιταλικών συνθέσεων   μπαρόκα κιθάρας .  Ήταν σε  διαφορετική σημειογραφία ,  όργανο (12 κλειδιών )  και χορδισμό αυτών  σε σχέση με την  γαλλική , και ισπανική  μπαρόκ κιθάρα και  μεταφράστηκαν λανθασμένα. Οι  σύγχρονες κιθάρες αντίγραφα  μπαρόκ τύπου  ισπανικού , δεν είναι αντίγραφα κιθάρας Στραντιβάρι και άλλων βορειοιταλικών  τύπων . Στην σύγχρονη κιθάρα οι κορυφαίοι  εκτελεστές είναι επιπέδου μάστερ ( άρχοντος , δασκάλου )  ενώ στις κιθάρες αντιγράφων  μπαρόκ τύπου αυτοί είναι σε   επίπεδο αρχάριων , χαμηλής  τεχνικής . Γι' αυτό  οι  ερμηνείες  της ιταλικής μπαρόκα κιθάρας  είτε σε σύγχρονη ισπανική κιθάρα είτε σε αντίγραφα  παλαιού τύπου  ήταν  απελπιστικά  λανθασμένες. Με τον καιρό έγιναν ορισμένες διορθώσεις στη σημειογραφία και σε μουσικά όργανα  κι άρχισε να φαίνεται κάπως η αξία των συνθέσεων.  Ορισμένες  ερμηνείες  από το  Δεύτερο βιβλίο κιθάρας  του Α.Μ.  Μπαρτολότι  . _________________________________________________________________________________  Allemande σε Mι μινόρε ἤ ελάσσων(E minor) ,Μπαρόκα κιθάρας                                                          Σύνθεση  A.M. Bartolotti , έκδοση  1655 ,                                                                                          Ερμηνεία  από Richard MacKenzie σε σύγχρονη κιθάρα μπαρόκ  τύπου , αλλά όχι του βορειοιταλικού   =>  Bartolotti - Allemande by R. MacKenzie                                                                                                                                                                                                                                                            Passacaglia σε Ρε μινόρε ἤ ελάσσων ( D minor ) . Eίναι  παραλλαγή της   πασακάλια  του Αντρέα Φαλκονιέρι για βιολί και βιόλα σε συνεχές βάσιμο  δημοσιευμένη στην Νάπολη το 1650 ,    προσαρμορμοσμένη   γιά  θέορβη  . Παραλλαγή σύνθεσης  A.M. Bartolotti , έκδοση 1655 .                      Ερμηνεία   Matthew Jones το 2013 σε συναυλία =>  Bartolotti - Passacaglia by M. Jones .                                                                                                                                                                                                Canarie (in re minore/ σε ρε ελάσσων )                                                                                                    Σύνθεση A.M.Bartolotti , έκδοση 1655 .                                                                                                  Ερμηνεία από Lex Eisenhardt  σε σύγχρονη κιθάρα μπαρόκ τύπου αλλά όχι του βορειοιταλικού  => Bartolotti,Canarie/ Lex Eisenhardt_                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Allemande σε Μι μινόρε , Bartolotti 1655                                                                                              Προσαρμογή σε σύγχρονη κιθάρα Bartolotti , Allemande - Sergio Pes                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         _________________________________________________________________________________   Ο Α.Μ. Μπαρτολότι  καταγόταν από την Μπολόνια του 17ου αι. μΧ , ήταν  σύγχρονος μια γενεά νεότερος του Τζιρόλαμο Μοντεσάρντο κανονικό επώνυμο Μελκάρνε από το Λέτσε της  Απουλίας , συνθέτη , τραγουδιστή και πρωτοπόρο στην σημειογραφία κιθάρας  , πρώτος είχε δημοσιεύσει βιβλίο κιθάρας σε σύστημα ινταβολατούρας στην Φλωρεντία (1606)   , του Αλεσάντρο Πιτσινίνι  που πρώτος είχε δημοσιεύσει βιβλίο κιθάρας στην Μπολόνια από  (1623) και  του  Φαμπρίτσιο Κονστάνζο  που δημοσίευε στην ίδια πόλη (1626) ,    του  Φραντσέσκο  Κορμπέτα από την Παβία , που δίδαξε και δημοσίευσε έργα  κιθάρας στην Μπολόνια και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις  και του ανταγωνιστή αυτού   συνθέτη κιθαρίστα  Τζοβάνι Μπατίστα  Γκρανάτα γεννημένου  στο Τορίνο που είχε εγκατασταθεί  στην Μπολόνια  και είχε  δημοσιεύσει  αρκετά  βιβλία  κιθάρας όταν δεν  εξασκούσε άλλο  επάγγελμα ,  του συνθέτη κιθάρας Αντόνιο Καρμπόκι που δημοσίευσε στην Φλωρεντία το (1640) ,   του  συνθέτη κιθάρας Κάρλο Κάλβι που δημοσίευσε έργα κιθάρας στην Μπολόνια το (1646),  του συνθέτη κιθάρας και λαούτου  Τζοβάνι Πάολο Φοσκαρίνι που ήταν μέλος της Ακαδημίας της Αγκώνος και δημοσίευε πολλά βιβλία κιθάρας  (1630-40) στην Ρώμη  .  _________________________________________________________________________________     Η μουσική αυτού προστατευόταν χρηματοδοτήθηκε από  τον Πρώτο  Δούκα του Ιουλιάνο Ιάκωβο   Σαλβιάτι και αργότερα  Ποιητή  και  «Προστάτη »  (1607 ✝ 1672)  . Ο  Ι. Σαλβιάτι  είχε προαχθεί  από Μαρκήσιος σε  Δούκας μετά τον γάμο του με την Πριγκίπισσα Βερόνικα Σίμπο Μαλασπίνα με την οποία απέκτησε    τρία παιδιά .  Το 1634 εγκατέλειψε την Φλωρεντία εξ' αιτίας της φρικτής δολοφονίας   της   Κατερίνα Κανάτσι  διαζευγμένης  , πατρικού  γένους Μπρόγκι ίσως  ερωμένης  του Σαλβιάτι  εκείνη την  εποχή ήταν μόδα ανδρισμού   οι  άρχοντες  να έχουν κάποια όμορφη ερωμένη ἤ να υποκρίνονται πως έχουν ερωμένη .  Την οποία δολοφονία και αποκεφαλισμό του πτώματος που παραδόθηκε κάτω από υφάσματα στον Σαλβιάτι ήταν εντολή της  πριγκίπισσας    Βερόνικα Σίμπο Μαλασπίνα . Ο Δούκας καταδίκασε μόνο τους φυσικούς αυτουργούς , άφησε διάδοχο τον γιό του   και αυτοεξορίστηκε   στην Ρώμη  όπου    έγινε μοναχικός ποιητής και από μακριά  προστάτης  καλλιτεχνών  και μουσικών της  Φλωρεντίας .__ Ο Μπαρτολότι  το  1650  ταξίδεψε  στην Σκανδιναβία   και εισήλθε στην  υπηρεσία της Βασίλισσας Χριστίνας  της Σουηδίας (1626 ✝ 1689 ) . Θυγατέρα του Βασιλέως  Γουσταύου Αδόλφου και της Μαρίας Ελεονόρας των Χοεντσόλερν   ,   εγγονή της Βασίλισσας Χριστίνας της Σουηδίας  ,δισέγγονη της Δούκισσας Χριστίνας της Έσσης , τρισέγγονη της Κόμισσας Χριστίνας της Έσσης της Σαξωνίας .   Ήταν το μοναδικό  υγιές   παιδί  της βασιλικής οικογένειας  που επιβίωσε , αλλά έμεινε από την εφηβεία ορφανή , σκληραγωγημένη σαν αγόρι  και άγαμη ,  στην Ρώμη την αποκαλούσαν   «Μινέρβα   του Βορρά» (λατινική εκδοχή  της ανδρειωμένης Αθηνάς  ) . Στην   βασιλική αυλή της προσκάλεσε φιλοσόφους και καλλιτέχνες απ' άλλες Χώρες της Ευρώπης . Το 1650 είχαν προσκληθεί οι συνθέτες  Alessandro Cecconi και Vincenzo Albrici από την Ρώμη για  να εργαστούν για την Βασίλισσα Χριστίνα  της αυτοκρατορίας της  Σουηδίας   . Από  την επιρροή των  προσκεκλημένων καθολικών άρχισε να προσελκύεται στον καθολικισμό και η Βασίλισσα ,  το  1654 παραιτήθηκε  από τον θρόνο  στην συνέχεια μαζί με όλες  τις υπηρεσίες της διέμειναν περίπου ένα έτος στην Αμβέρσα του Βελγίου και μετά εγκαταστάθηκαν στην Ρώμη στα τέλη του 1655, εκεί   πραγματοποιήθηκε το σουηδικό  σκάνδαλο της μεταστροφής της βασιλίσσης της Σουηδίας στον καθολικισμό  αλλά η παραίτηση από το στέμμα δεν είχε ικανοποιήσει  τον Πάπα κα  με δυσκολία έγινε δεκτή  στην Ρώμη .   Το 1656 η Βασίλισσα της Σουηδίας επισκέφθηκε  την παλιά σύμμαχό τους  Φραγκία (Γαλλία)   και είχε  λαμπρή  υποδοχή  από  τον Βασιλιά Λουδοβίκο της Γαλλίας ,  αλλά  το 1657  όταν  επανέλαβε την επίσκεψη ήταν ελάχιστα ευπρόσδεκτη . Καθώς η Σουηδική κυβέρνηση αφαίρεσε τις αρχές του κράτους και την χρηματοδότηση από την εξόριστη Βασίλισσα Χριστίνα ,  αναγκάστηκε να περικόψει τις περισσότερες βασιλικές  υπηρεσίες  και να τους συστήσει σε άλλες Βασιλικές αυλές .Έκτοτε ο  Μπαρτολότι  εισήλθε στην  Γαλλική Βασιλική υπηρεσία περισσότερο ως θεορβίστας  .  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου