Αγώνες ελληνικού τραγουδιού Κέρκυρας οργανώθηκαν από τον διάσημο συνθέτη Μάνο Χατζιδάκι (Εμμανουήλ Χατζηδάκη ) και τον Δήμο Κερκυραίων τα έτη 1981 και 1982 . Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε 26-27 Σεπτεμβρίου 1981 .Την κριτική επιτροπή αποτελούσαν οι Ελένη Βλάχου, Νίκη Γουλανδρή , Νίκος Γκάτσος , Γιώργος Κουρουπός, Άλκη Νέστορος, ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο δήμαρχος Κέρκυρας , η επιτροπή και οι οργανωτές ήταν περισσότερο της «Ήσυχης γενεάς ». Οι διαγωνιζόμενοι συνθέτες και ερμηνευτές από όλη την Ελλάδα , ήταν της «Bb γενεάς »(θορυβώδεις μωρά ) ἤ «Κοινωνικών κινημάτων και αντικουλτούρας γενεάς » Συμμετείχαν τριάντα τραγούδια και βραβεύτηκαν τρία . Έξι εκ των συμμετοχών ήταν μελοποιημένα ποιήματα : Μία στροφή της συλλογής Σαπφούς της Λεσβίας (7ος ἤ 6ος αι. πΧ) από αρχαιοελληνική σε ελεύθερη απόδοση δημοτικής και επιτυχημένης μελοποίησης , ερμηνείας - Δύο ποιήματα του Κ.Γ. Καρυωτάκη ¹ «Δικαίωσις » επιτυχημένης μελοποίησης -ερμηνείας Ηδύλης Τσαλίκη , αν και σάτιρας ο Μ. Χατζιδάκις διεύθυνε την ορχήστρα με μεγάλη σοβαρότητα όπως φαίνεται στο οπτικό υλικό , καθώς και το «Χαμόγελο » ερωτικό σε μελοποίηση Μ. Μωυσίδη αλλά δεν πέτυχε . Ο διαγωνισμός περιλάμβανε επίσης μελοποιήσεις από ένα ποίημα του Ι. Σκαρίμπα , ένα του Κ. Καβάφη και ένα του Ο. Ελύτη (Αλεπουδέλη ) όμως ούτε είχαν επιλεχθεί σημαντικά ποιήματα αυτών , ούτε η μελωδία καλή . Τα τραγούδια που βραβεύτηκαν με εξαίρεση το πρώτο που ήταν μελοποιημένο ποίημα, οι ίδιοι συνέθεσαν στίχους , μελωδία και ερμήνευσαν συνοδεύοντας με συγχορδίες κιθάρας , ωστόσο με αυτήν την σκέψη άφησαν εκτός βράβευσης ορισμένα ποιοτικά τραγούδια που άλλος είχε γράψει την μελωδία , άλλος τους στίχους , άλλος τραγούδησε . Δύο από αυτά «Και θα χαθώ ...», και «Καμικάζι» τα οποία δεν είχαν βραβευτεί στον διαγωνισμό , στην συνέχεια έγιναν λαϊκές επιτυχίες .Αρνητική η κριτική του Δ. Σαββόπουλου περιφρόνησε ποιοτικά τραγούδια και αντίθετα χειροκρότησε ένα άλλο με έμφαση σε υπερβολικά μακρύ σατιρικό στίχο ,μικρότερης σημασίας σε μελωδία , καθόλου σημασίας σε ικανότητα ερμηνείας . Ακολουθεί οργανωμένη σειρά κάπως αρμονικής εναλλαγής έξι επιλεγμένων τραγουδιών . Όλοι οι στίχοι αρχίζουν με κεφαλαίο ( Σχετικό με πρόβλημα ευθυγράμμισης) ανεξάρτητα αν τελειώνει η πρόταση ἤ συνεχίζεται , η κάτω παύλα για να σημειώνει το τέλος κάθε στροφής , η άνω παύλα για να διακρίνονται στίχοι στην ίδια σειρά και ο εκθέτης για περισσότερες πληροφορίες κάτω . __________________________________________________________________________________ Δικαίωσις(1ο βραβείο) .Ποίηση:Κ. Καρυωτάκης,Σύνθεση μελωδίας,τραγούδι,κιθάρα:Ηδύλη Τσαλίκη ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ Τότε λοιπὸν ἀδέσποτο θ' ἀφίσω Νὰ βουΐζει τὸ Τραγούδι ἀπάνωθέ μου . ² Τὰ χάχανα τοῦ κόσμου, καὶ τοῦ ἀνέμου Τὸ σφύριγμα , θὰ τοῦ κρατοῦν τὸν ἴσο ³ __ Θὰ ξαπλωθῶ , τὰ μάτια μου θὰ κλείσω, Καὶ ὁ ἴδιος θὰ γελῶ καθὼς ποτέ μου . «Καληνύχτα , τὸ φῶς χαιρέτισέ μου » Θὰ πῶ στὸν τελευταίο ποὺ θ' ἀντικρύσω. __ Ὅταν ἀργά θὰ παίρνουμε τὸν δρόμο, Ἡ παρουσία μου κάπως θὰ βαραίνει Πρώτη φορὰ - σὲ τέσσερων τὸν ὦμο. __ Ὕστερα, καὶ τοῦ βίου μου τὴν προσπάθεια Ἀμείβοντας, τὸ φτιάρι θὰ μὲ ραίνη ⁴ Ὡραῖα ὡραῖα μὲ χῶμα καὶ μὲ ἀγκάθια. __ _______________________________________________________________________________ Καμικάζι.-Στίχοι: Άρης Πάνου - Σύνθεση : Γιώργος Μελέκης - Ερμηνεία :Ηλέκτρα Μπασδάνη. ___________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________Πέτσινο γαλάζιο μπουφάν, Τετρακύλινδρη μηχανή, Παίζει ο βοριάς μέσα στα σγουρά μαλλιά, Μεσ' τον ίλιγγο βρίσκεις χαρά . __ Τρέχεις, τρέχεις σαν αστραπή Δεν πατάνε οι ρόδες στη γη Και στον ώμο σου κρεμασμένο πάντα εκεί Το τρανζίστορ με ροκ μουσική.__ Καμικάζι τι ζητάς , πατάς το γκάζι μ' ακουμπάς. ⁵ Καμικάζι δεν μπορείς την λύση τρέχοντας να βρείς. Καμικάζι φτάνει πιά, να η ζωή χαμογελά για σένα .__ Πέτσινο γαλάζιο μπουφάν, Τετρακύλινδρη μηχανή, Σαν κλοιός σε σφίγγει αφόρητα η ζωή , Να σε νοιώσει κανείς δεν μπορεί .__ _________________________________________________________________________________ Απ' την αρχή (3ο βραβείο). Στίχοι, μελωδία , ερμηνεία ,κιθάρα συγχορδίες : Σταύρος Παπασταύρου. __________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________ Σιγά σιγά, με βήματα δειλά Μονάχος ταξιδεύει με τον νού κομματιασμένο, Και τριγυρνά στα στέκια τα παλιά Τον ήλιο να ξανάβρει σ' ένα κόσμο βυθισμένο._ Απ' την αρχή σ' ανύποπτη εποχή Αθόρυβα γλιστράει πίσω από σχήματα φθαρμένα, Και μιά φωνή γλυκά τον οδηγεί Σε γνώριμα λιμάνια που τα νόμιζε χαμένα. _ Μες στη νύχτα φύγαν τα πουλιά Τον έρωτα κρατώντας στα φτερά τους , Άστρα λευκά τα όνειρά τους Σκορπίσαν στον Νοτιά. __ _________________________________________________________________________________ Μεσάνυχτα -Ποίηση: Σαπφώ,ελ.μετ.Α. Δασκαλόπουλος,Μελωδία:Μ.Τερζής, Ερμην:Κ. Στασινοπούλου. ___________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________ Να, το φεγγάρι έγειρε , Βασίλεψε κι η Πούλια, Είναι μεσάνυχτα, Περνά , περνά η ώρα, Κι εγώ κοιμάμαι μόνη μου . ___________________________________________________________________________________ Δέδυκε μὲν ἀ Σελάννα καὶ Πληϊάδες , Μέσαι δὲ νύκτες, Παρὰ δ' ἔρχετ' ὤρα, ἔγω δὲ μόνα κατεύδω . __________________________________________________________________________________ Κυριακή απόγευμα - Σύνθεση στίχων και μελωδίας :Χρήστος Κυριαζής , Ερμηνεία : Βασίλης Λέκκας . __________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________Κυριακή απόγευμα, - στους δρόμους και στις γειτονιές Το σήμερα πάει στο χθές - όταν ακούς τραγούδια . Κυριακή απόγευμα, - και φόρεσα τα γιορτινά Καί τριγυρίζω στα στενά - που κόψαν τα λουλούδια . __ Ταξίδεψα κάποια βραδιά - ως την παλιά μου γειτονιά Μα μου ραγίσαν την καρδιά - τα τσιμεντένια κτίρια , Άλλοτε έπαιζαν παιδιά - κρατούσαν ξύλινα σπαθιά , Τώρα παράθυρα κλειστά - και ενοικιαστήρια . __ Κυριακή απόγευμα, - μ' ένα χωνάκι παγωτό Γεννιόμαστε στον κόσμο αυτό, - κι ήταν δικά μας όλα. Κυριακή απόγευμα , - κι ανθίσανε οι πασχαλιές Όταν αλλάζαμε ματιές - στ' απέναντι μπαλκόνια . Κυριακή απόγευμα , - έναν πικρό καφέ θα πιώ Θα κάτσω και θα θυμηθώ - τα άγουρά μας χρόνια .__ ___________________________________________________________________________________Και θα χαθώ -Μελωδία:Λάκης Παπαδόπουλος, Στίχοι:Κυριάκος Ντούμος, Ερμηνεία:Ισιδώρα Σιδέρη ___________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________ Και θα χαθώ από κοντά σου θα χαθώ Καπνός θα γίνω χώμα ,χώμα και νερό Και θα χυθώ μες τα ποτάμια θα χυθώ Κοντά σου ούτε ένα , ούτ' ένα λεπτό . ___ Τις Κυριακές θα με ζητάς στις εκκλησιές Τα Σαββατόβραδα θα ψάχνεις στο λιμάνι Στου σκοτωμένου έρωτά μας τις γωνιές Θα κλαίς μα τίποτα δεν θα σου κάνει. __ Και θα ριχτώ μέσα στο κύμα θα ριχτώ Αφρός θα γίνω βότσαλο ,βότσαλο αλμυρό Και θα αρνηθώ όλο τον κόσμο θα αρνηθώ Κοντά σου ούτε ένα, ούτ' ένα λεπτό .
¹Κ.Γ. Καρυωτάκης (1896 ✙ 1928). Σημαντικός ποιητής της «Χαμένης γενεάς » (Προσώπων που είχαν γεννηθεί στα τέλη του 19ου έως τις αρχές του 20ου αι. μΧ που ενηλικιώθηκαν κατά την διάρκεια του Α' Παγκ. Πολέμου , ο όρος σημαίνει αποπροσανατολισμένους ἤ περιπλανώμενους χωρίς κατεύθυνση ) . Το είδος ποίησής του ήταν περισσότερο λυρικού συμβολισμού και μαύρης σάτιρας , έπασχε και από ανίατη τότε λοιμώδη νόσο και υποστεί δυσμενείς μεταθέσεις σε μουντές περιοχές και χαιρέτισε νέος . Ο κύκλος υποδεέστερων σε ικανότητα αστών ποιητών και οι φιλόλογοι δεν αναγνώριζαν την αξία του . Μετά από τρείς και τέσσερις γενεές προσέλκυσε το ενδιαφέρον νέων συνθετών κάπως περιθωριακών της «Bb γενεάς » και στην συνέχεια της « X γενεάς » , πρώτη μελοποίηση «Πρέβεζα » από Ι. Γλέζο ερμηνεία Α. Γκαϊφύλλια κυκλοφόρησε το 1975 , η δεύτερη μελοποίηση «Δικαίωσις » της Η. Τσαλίκη ,και «Χαμόγελο» του Μ. Μωυσίδη ηχογραφήθηκε από τον διαγωνισμό στην Κέρκυρα το 1981, ακολούθησαν μελοποιήσεις και από άλλους συνθέτες ελάχιστες ήταν επιτυχημένες , η εξαίρεση παλαιότερης γενεάς συνθέτη μελοποίηση Μ. Θεοδωράκη που ήταν τρίτη πραγματοποιήθηκε όπως είπε σε συνέντευξη γιατί του το ζήτησε ο νεότερος αυτού Β. Παπακωνσταντίνου . ___________________________________________________________________________________ ² Με ταφ κεφαλαίο Τραγούδι - τραγωδία < τραγῳδῶ , αδέσποτο (ελεύθερο με αστεϊσμό ), βουίζει (υπόηχα , ακαθόριστα ) , χάχανα (ανόητα γέλια) συν ήχος ανέμου ως συνήχηση στο εξόδιο άσμα. ³Κράτημα ἴσου - ισοκράτημα ( βασικός ἤ δεσπόζων φθόγγος -νότα παρατείνονται τμηματικά στο μήκος της μελωδικής γραμμής ) .Ποιητική ακουστική παράσταση της κηδείας του .⁴ Αμείβοντας ηθικά , αναγνωρίζοντας .-Δικαίωσις -Βιβλίο : Ελεγείες και Σάτιρες (1927) . ___________________________________________________________________________________ ⁵ Καμικάζι < Καμι-κάζε (Ιαπωνική ) = Θεϊκός άνεμος. -Ο όρος χρησιμοποιήθηκε στα ακόλουθα γεγονότα: 1) Ἐννοια μεταφυσικής εξήγησης ενός φυσικού φαινομένου κατά της Μογγολικής αυτοκρατορίας υπό του Κουμπλάι Χαν εισβολές στην Ιαπωνία το 1274 και το 1281 μΧ . Δύο ισχυροί τυφώνες το 1274 και στο μέσον Αυγούστου 1281 κατέστρεψαν μεγάλο μέρος των εχθρικών στόλων και βοήθησαν σημαντικά τους αμυνόμενους . 2) Ως παρομοίωση στην διάρκεια του πολέμου από το 1935 Ιαπωνίας κατά Κίνας και από το 1941 και κατά ΗΠΑ και Μεγάλης Βρετανίας , από το 1942 άρχισαν οι Ιαπωνικές ήττες ,έως το 1944 το Ιαπωνικό αυτοκρατορικό ναυτικό και αεροπορία είχε σχεδόν αποδεκατιστεί από το ισχυρότερο αμερικανικό ναυτικό και αεροπορία . Οι πολιτικοί και ορισμένοι ναύαρχοι και στρατηγοί της Ιαπωνίας ενώ κατά των δικό τους κώδικα τιμής σαμουράι έπρεπε να κάνουν χαρακίρι , ως υπαίτιοι της ήττας και των δεινών που είχαν προκαλέσει στον λαό τους και άλλους λαούς , αντ' αυτού επέλεξαν να εξαντλήσουν ακραία πολεμικά μέσα , γιά να επιτύχουν πλήγματα κατά των εχθρικών αμερικανικών -αγγλικών αεροπλανοφόρων , σχημάτισαν ένα σώμα εθελοντών νέας ηλικίας αεροπόρων καθώς οι βετεράνοι είχαν φονευθεί σε προηγούμενες μάχες που θα αναλάμβαναν αποστολές αυτοκτονίας που θα προκαλούσαν βλάβη στον αντίπαλο , τα αεροσκάφη φορτωμένα με βόμβες, τορπίλες και εκρηκτικά θα κατεύθυναν οι κυβερνήτες τους σε συντριβή πάνω στο άνω κατάστρωμα των αμερικανικών αεροπλανοφόρων , σαν πυραύλους . Οι αποστολές αυτές και οι κυβερνήτες έμειναν στην ιστορία ως (Καμικάζε Τοκούμπετσου Κόγκεκι Ταί) «Θεϊκού Ανέμου, Ειδικής Επίθεσης Σώμα ».[Αυτοί και όλοι οι άλλοι της γενιάς τους που πολέμησαν σε όλα τα μέτωπα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ήταν της «Μεγάλης Γενεάς » γεννημένοι (1901-1927) , ακολούθησε η «Ήσυχη Γενέα» γεννημένοι (1928-45) , ακολούθησε η Bb γενεά ἤ (Κοινωνικών κινημάτων και αντικουλτούρας γενεά ) , γεννημένοι ( 1946-1964) , και η Χ γενεά ( από το κεφάλαιο Χ του κοινωνιολογικού βιβλίου του Πολ Φάσελ , περιγράφοντας ανθρώπους απομακρυνόμενους από τους κύκλους κερδοσκοπίας και κοινωνικής αναρρίχησης ) γεννημένων (1965-1980)] . 3) Παρομοίωση της παρομοίωσης περισσότερο αρνητικής έννοιας στην Αθήνα γύρω στο 1980 περιγράφοντας ένα κοινωνικό φαινόμενο ριψοκίνδυνης δράσης των τελευταίων γεννημένων της Bb γενεάς . Ορισμένοι νέοι της εργατικής τάξεως , αγόραζαν ιαπωνικής κατασκευής μοτοσυκλέτες που ήταν γιά διαδρομές μακρινών αποστάσεων και συγγένευαν με τις τύπου αγώνων πίστας και άλλες κατάλληλες για χωματόδρομο που συγγένευαν με τις τύπου αγώνων ανώμαλου δρόμου , και τις χρησιμοποιούσαν σαν ακραίο ριψοκίνδυνο άθλημα (σπορ) . Ίσως οι οδηγοί μηχανών υψηλού κυβισμού 1000 cc (χιλιάρες ) υψηλότερου θορύβου επιτάχυνσης και θνησιμότητας , παρομοιάστηκαν ειρωνικά σαν « Καμικάζι » ο όρος αυτός προσδιόριζε ριψοκίνδυνη οδήγηση , επεκτάθηκε με τα χρόνια σε οποιονδήποτε νέο οδηγό οποιουδήποτε τύπου μοτοσυκλέτας και της Χ γενεάς . Δύο από τα τραγούδια το χορευτικό «Καμικάζι » ( Μελέκης ,Πάνου, Ηλέκτρα του 1981) , και το ακουστικό «Κουρσάρος» (Παπαδόπουλος , Μάτεσις , Παπακωσταντίνου του 1982) ήταν οι μεγαλύτερες επιτυχίες ελληνικών τραγουδιών που γράφτηκαν για (καμικάζι ) οδηγούς μοτοσυκλέτας. __________________________________________________________________________________ Το φαινόμενο άρχισε να μειώνεται αλλά δεν εξαλείφθηκε στην «Υ γενεά και Z γενεά» (τα γράμματα ακολουθίας λατινικού αλφαβήτου ) ἤ της « Χιλιετίας γενεά » και «Ψηφιακής γενεάς » γεννημένων από (1982-96) και (1997-2012) απόγονους της Bb γενεάς και της Χ γενεάς γιατί διαφήμισαν , εισήγαγαν, διέδωσαν άλλα προϊόντα εμπορίου . Στα αστικά κέντρα αντικατέστησαν τις βόλτες μοτοσυκλέτας , με βόλτες σκύλων . Η υπόλοιπη δράση των ανθρώπων σχεδόν κάθε γενεάς είναι στην εικονική πραγματικότητα της οθόνης τηλεπικοινωνιών , υπολογιστών . Όταν τυχαία συμβαίνει μπροστά τους ένα γεγονός , δεν το επηρεάζουν στην εξέλιξη ,παρά το καταγράφουν με φωτογραφικό μηχανισμό κινητού τηλεφώνου , και φωτογραφίζουν τον εαυτό τους πολλές φορές την ημέρα ,στην συνέχεια δημοσιεύουν στο διαδίκτυο , μεταφέρουν όλα τα γεγονότα , τα περισσότερα ασήμαντα, στην εικονική και την προσομοιωμένη πραγματικότητα .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου